رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور سند برای ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های طرح جهش مسکن در کشور خبر داد.

بابایی امروز چهارشنبه ۲۷ مهر در جلسه شورای قضایی گلستان که در شهر گرگان برگزار شد، گفت: در قانون جهش تولید مسکن به سازمان ثبت اسناد و املاک تکلیف شده است که برای اراضی مازاد شناسایی شده دستگاه‌های اجرایی صدور سند انجام شود.

او افزود: تاکنون برای هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مازاد داخل محدوده شهر و ۳۹ هزار هکتار اراضی خارج از محدوده شهر سند صادر شده است.

بابایی ادامه داد: در جلسه‌ای که هفته پیش تشکیل شد به تمام مدیران کل ثبت تکلیف شد برای اراضی مازاد معرفی شده از طرف راه و شهرسازی ثبت سند انجام دهند.

او افزود: گاهی دستگاه‌هایی که اراضی آن‌ها از طرف راه و شهرسازی به عنوان مازاد شناسایی شده است به دستگاه قضایی متوسل می‌شوند و تشکیل پرونده می‌دهند به همین دلیل روند صدور سند برای این اراضی با تاخیر همراه است.

بابایی گفت: از مساحت ۱۶۴ میلیون هکتاری کشور ۱۳۷ میلیون هکتار جزو اراضی ملی بوده و برای ۱۳۲ میلیون هکتار معادل ۹۸ هکتاراز این اراضی صدور سند انجام شده است.

او افزود: هدفگذاری شده تا برای اراضی کشاورزی صدور سند انجام شود و تاکنون ۱۰ درصد از ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی، صاحب سند حدنگاری شده اند.

بابایی ادامه داد: در استان گلستان اقدامات خوبی در زمینه ثبت سند انجام شده است و رودخانه‌های استان و تالاب‌ها دارای سند شده اند، همچنین ۹۶ درصد اراضی ساحلی با مرز ۶۰ متر دارای حدنگاری شده اند.

او افزود: استان گلستان تاکنون توانسته ۵۴ درصد سهمیه اراضی مورد نیاز برای تولید مسکن در طرح جهش مسکن را سند دار کند.

بابایی با بیان اینکه مقرر شده تا پایان سال در چهار استان جشن پایان حدنگاری برگزار شود، افزود: این آمادگی را داریم که از اعتبارات خاص و ویژه ۲۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه به گلستان اختصاص دهیم تا حدنگاری اراضی این استان هم تا پایان سال به اتمام برسد.

او گفت: هفته آینده اعتبارات مربوط به انعقاد قراراد با شرکت‌ها برای حدنگاری به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

بابایی با اشاره به بازدید از روستای زیارت و استقرار ایستگاه و قلع و قمع ساخت و ساز‌ها گفت: اگر قبل از این زمین خواری‌ها و اتفاقات برای اراضی سند صادر می‌شد و پیشگیری اتفاق می‌افتاد، درگیر این هزینه‌ها و مسائل نبودیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: بهترین راهکاری که برای جلوگیری از ساخت و ساز‌ها و تثبیت اراضیف صدور سند کاداستر است.

او گفت: در قرارگاه کشاورزی هم بیان کردیم که باید برای همه اراضی حتی اراضی خرد با هر متراژی سند صادر شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به ایرادتی که برای صدور سند در قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی وجود دارد، اضافه کرد: طبق سیاست‌های کلان کشور و تأکیدات رهبری می‌توان برای اراضی خرد شده قبل از سال ۸۵ هم سند صادر کرد.

تامین ۴۵۰ هکتار زمین برای طرح جهش مسکن در گلستان

زنگانه استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: اگر زمینه ایجاد پنجره واحد زمین در کشور فراهم شود ضمن این که از اراضی حفاظت می‌شود بستر برای استفاده از این زمین‌ها برای رشد و توسعه استان‌ها هم فراهم می‌شود.

علی محمد زنگانه گفت: در گلستان ۹۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند.

زنگانه گفت: در کل شهر و روستا‌های استان ۴۵۰ هکتار تامین شده است و فکر می‌کنم تا آخر امسال بتوانیم بیش از ۸۰ درصد اراضی مورد نیاز برای نهضت ملی مسکن را تامین کنیم.

گلستان رتبه اول کشور در صدور سند کاداستر / ۱۰۰ درصد سواحل گلستان سند دارند

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان  هم در این جلسه  گفت: گلستان رتبه اول صدور کاداستر در کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: چندین تالاب‌های بین المللی در گلستان وجود دارد که برای آن‌ها از جمله تالاب آجی گل و آلاگل سند تک برگ صادر شده است.

آسیابی از صدور سند برای زمین پارک علم و فناوری استان و شهرک پنج پیکر هم خبرداد و گفت: برای ۱۰۰ درصد سواحل و اراضی پیرامونی سند صادر شد که با صدور این اسناد از دست اندازی به این ارضی جلوگیری خواهد شد.

او درباره ساخت و ساز‌های روستای توریستی زیارت گرگان هم گفت: در ابتدای روستا ایستگاه بازرسی مستقر شده و تمام کامیون‌هایی که حامل مصالح باشند را کنترل می‌کند.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: بعد از ۲۰ سال ساخت و ساز‌ها متوقف شده و هم اکنون کار به جایی رسیده که خودرو‌های سواری و در دبه‌های ترشی و خیارشور هم سیمان و مصالح حمل می‌کنند.

آسیابی اضافه کرد: ساخت و ساز‌ها کنترل شده و تعیین تکلیف ساختمان‌های ساخته شده هم در دست انجام است.

او عنوان کرد: همزمان با توقف ساخت و سازها، کارگروهی برای رونق گردشگری منطقه آغاز به کار کرده و به این نتیجه رسیدیم که این امر محصول بی توجهی به ظرفیت‌های گردشگری روستا بوده است.

رئیس کل دادگستری گلستان تاکید کرد: باید برنامه گردشگری جامعی برای این روستا در نظر گرفته شود و اگر ظرفیت‌های گردشگری منطقه زیارت را فعال نکنیم نمی‌توان انتظار داشت در دراز مدت مشکل ساخت و ساز‌ها حل شود.

برچسب ها: ثبت سند ، اراضی ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.