محسن سلیمانی امروز در سمینار علمی " آلودگی هوا، منابع و عوامل، چالشها و راهکارها " که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، گفت: در سالهای اخیر بیشتر از راهبردهای فناوری مانند کنترل و انرژیهای نو به منظور رفع آلودگی هوا استفاده شده درحالی که مباحث رویکردی و مدیریتی کمتر مورد توجه بوده است.
او از جمله راهبردهای رویکردی را مکانیابی، توجه به ظرفیت محیط زیستی و نوسازی و بهسازی عنوان و اضافه کرد: بعنوان مثال در اصفهان در سالهای گذشته به این موضوع توجه نشده است که چقدر این خطه ظرفیت توسعه صنعت و جمعیت را دارد و امروزه بسیاری از فعالیت ها، بیشتر از ظرفیت آن است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در بخش مدیریتی نیز ضعیف عمل شده است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید قدرتمندتر از بقیه در این زمینه ظاهر شود، اما این موضوع چندان عملی نشده است.
سلیمانی ادامه داد: برای رفع آلودگی هوا باید محیط زیست در اولویت قرار گیرد، به ظرفیتهای زیست بوم محیط زیست توجه شود، برنامه ریزی دقیق و اهتمام جدی برای اجرای کامل قوانین وجود داشته باشد، برخی قوانین بازبینی شده و پیشگیری بر درمان مقدم دانسته شود.
به گفته او، نباید این گونه باشد که فقط در روزهایی از سال مانند آذر و دی که هوا بسیار آلوده میشود به این معضل پرداخت بلکه باید رویکرد پیشگیرانه از آن داشت.
این استاد دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: لازم است که آلودگی هوا در منبع آن برطرف شود و راهکارهایی مانند توسعه فضای سبز با وجود نقشی که در تلطیف هوا دارد نمیتواند بعنوان راهکار اساسی برای رفع این معضل در نظر گرفته شود.
سلیمانی یکی از منابع اصلی آلایندههای هوا در کشور را مصرف انرژی خواند و افزود: مصرف انرژی در کشورمان بسیار بالاست بطوریکه در بخش حمل و نقل و صنعت بیش از ۲ برابر، لوازم خانگی ۱.۷ برابر و ساختمان ۲.۵ برابر استانداردهای جهانی است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده از سوخت مازوت را یکی از چالشهای اساسی در آلودگی هوا در کشور دانست و تصریح کرد: مازوت عامل تشدید کننده آلودگی هواست و در بسیاری از موارد هنگامی در نیروگاهها استفاده میشود که با پایداری هوا و پدیده وارونگی دما (اینورژن) مواجه هستیم.
او با بیان اینکه باید در این زمینه فکر جدی شود، اضافه کرد: در سالهای گذشته با پیگیریهای صورت گرفته استفاده از مازوت در نیروگاههای اصفهان، متوقف شد، اما پارسال پلمب آن شکسته شد.
به گفته او برای رفع این چالش باید یک مطالبه عمومی در بین مردم ایجاد شود تا مسئولان به سمت استفاده از روشهای جایگزین مناسب حرکت کنند.
سلیمانی همچنین با تاکید بر اینکه سهم مربوط به صنایع، خودروها و گرد و غبار در آلودگی هوا در نقاط مختلف یک شهر باهم فرق دارد، گفت: اینکه میانگین این اعداد را به عنوان ملاک در نظر بگیریم روش درستی نیست بلکه گمراه کننده است.
او درباره آلایندگی ناشی از خودروهای سبک و بنزین سوز نیز توضیح داد: تصور بسیاری از مردم این است که دود حاصل از اگزوز دلیل این آلایندگی است درحالیکه آلایندگی حاصل از سایش لاستیکها بیشتر از اگزوز است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجموعه عوامل انسان ساز مانند جمعیت، رفاه و فناوری در آلودگی هوا تاثیر دارد، اظهار داشت: آلایندههای هوا ترکیبی از ریزگردها و ذرات معلق، آلایندههای گازی، ترکیبات آلی فرار و آمونیاک است که سهم هریک از آنها در مناطق مختلف باهم تفاوت دارد.
به گفته او، میانگین مرگ و میر در دنیا بدلیل ذرات معلق حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال است که این رقم در شهر اصفهان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر گزارش شده است.
سخنرانی بینرشتهای دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع بررسی آلودگی هوا، منابع و عوامل، چالشها و راهکارها امروز در تالار هشت دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین به صورت برخط برگزار شد.
آیا کسی به این مطالبی که توسط این مرد شریف و دلسوز بیان شده است توجهی درخور خواهد کرد؟!!