تاکنون ۴۲۴ نمونه زیستی از حیات وحش خراسان جنوبی به بانک ژن محیط زیست کشور ارسال شده است.

دری گیو رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از فعالیت مستمر کارشناسان و محیط بانان این حوزه در جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری برای ذخیره و نگهداری در بانک ژن سازمان خبر داد و گفت: بانک ژن یکی از مراکز مهم نگهداری و ذخیره نمونه‌های ژنتیکی است که با هدف شناخت دقیق گونه‌ها و تنوع زیستی در سازمان راه اندازی شده که با بررسی نمونه‌های ژنتیکی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص گونه‌های زیستی در جهت شناسایی و حفاظت آن‌ها ارائه کند.

او افزود: کارشناسان و محیط بانان بانک ژن این اداره کل به صورت مستمر برای جمع آوری نمونه‌های گونه‌های جانوری استان از گونه‌های تلف شده تلاش کرده که با برنامه ریزی‌های لازم، فعالیت‌های بانک ژن و ارائه آموزش‌های لازم به رابطین بانک ژن، تعداد نمونه و تنوع ذخایر نمونه‌های بانک ژن استان جهت ارسال به بانک ژن سازمان افزایش یافته است.

دری گیو گفت: در زمینه عمل به وظیفه حفظ و مدیریت ذخایر ژنتیکی حیات وحش و به منظور غنی سازی و ارتقای کمی و کیفی نمونه‌های بانک زیستی استان و ستاد مرکزی، تاکنون  ۴۲۴ نمونه زیستی از رده‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان در استان تهیه و برای نگهداری و ذخیره در بانک نمونه‌های زیستی به سازمان ارسال شده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: با افزایش کمّی نمونه‌ها و نزدیک‌تر شدن به استاندارد‌های جهانی علاوه بر حفاظت از منابع ژنتیکی حیات وحش می‌توان به دانشجویان و محققین کشور در دسترسی قانونی به منابع ژنتیکی کمک قابل توجهی کرد.

او با اشاره به استفاده از پتانسیل محیط زیست و بهره مندی از توانمندی‌های سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور ابراز امیدواری کرد که بتوان از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان یک ثروت ملی و ذخیره ارزشمند محافظت کرد و این امانت را به نسل‌های آینده تحویل داد.

دری گیو گفت: در همین زمینه جلسه‌ مشترکی نیز با جهاد دانشگاهی استان به منظور بهره مندی از توانمندی و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیکی و زیستی استان برگزار شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

برچسب ها: بانک ژن ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.