۲۴۰ رشته قنات در سیستان و بلوچستان در حال مرمت و بازسازی است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: هم اینک مرمت و بازسازی ۲۴۰ رشته قنات در سطح استان با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اجراست.

حسینعلی رمرودی گفت: با تداوم خشکسالی، ضرورت احیا و مرمت و بازسازی و حفظ آبدهی قنوات برای بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت تامین اعتبار برای طرح‌های مرمت و بازسازی قنات را دوچندان می‌کند، گفت: عملیات مرمت و بهسازی قنوات انجام شده در خاش شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری، تغییر مسیر و پوشش بتنی مظهر قنات بوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: مرمت و بازسازی قنوات استان با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال با مشارکت بنیاد برکت، هاسب، موسسه رشد و بهره برداران با بکار گیری نیرو‌ها بومی و مصالح موجود در منطقه در حال انجام است.
وی از راه اندازی انجمن صنفی مقنیان در سیستان وبلوچستان خبر داد و افزود: با هدف ساماندهی و رتبه بندی مقنیان براساس تجربه و مهارت، ارتقاء سطح مهارت و دانش اعضا، افزایش سطح تکنولوژی در امور قنوات، افزایش ضریب ایمنی، داشتن آمادگی برای ساماندهی و حضور داوطلبانه اعضا در شرایط اضطراری و حوادث غیرمترقبه بزودی انجمن مقنیان استان راه اندازی می‌شود.

رمرودی خاطر نشان کرد: هم‌اینک یکهزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آن‌ها در شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت آب قنات در بخش کشاورزی افزود: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

برچسب ها: قنات ، آب و خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار