دکتر عباس عبادی، در افتتاحیه دوره آموزشی توانمندسازی مدیران پرستاری که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دستیابی به کیفیت مطلوب مراقبتهای پرستاری مستلزم فراهم کردن مقدماتی است که مهمترین آنها، توانمندسازی نیروی پرستاری در حوزه اصول و مبانی مدیریت کیفیت و روشهای ارزشیابی و اعتباربخشی این خدمات است.
او ادامه داد: عمدتا در سازمانهای بهداشتی و درمانی در دنیا، بخش اعظم ارائه دهندگان مراقبت را گروه پرستاری تشکیل میدهند که با احتساب ۱۰۵۰ بیمارستان دولتی و غیر دولتی و خصوصی در سطح کشور، در ساختار بزرگ نظام سلامت کشور نیز پرستاران بزرگترین گروه ارائه دهنده مراقبت به شمار میآیند.
وی با تاکید بر اینکه پرستاران باید در ارائه خدمات، نقشی فعال و آینده نگر داشته باشند، افزود: در این راستا، وظیفه مدیران خدمات پرستاری، ارتقا و توانمند سازی کارکنان، آموزش مبتنی بر شواهد و مدیریت مبتنی بر تعاملات انسانی است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برقراری ارتباط صحیح با مراجعه کنندگان را ضروری عنوان کرده و افزود: مراجعه کنندگان بیشتر از آن که دانش فنی ما را ارزیابی کنند، به ارزشیابی رفتار و ارتباطات ما میپردازند.
وی افزود: در تمامی حوزهها و برنامه ها، سعی بر این است که در ابتدا جایگاه مردم در برنامه تبیین شود، زیرا کلیه خدمات پرستاری با هدف دسترسی عادلانه مردم به خدمات مناسب، به موقع و مقرون به صرفه ارائه میشود، لذا عنصر کلیدی تمام برنامههای معاونت، مردم هستند. بر این اساس سعی شد تا در طرح بیمارستان الگو، به اصلاح فرآیندهای پرستاری در بیمارستانها اقدام و دسترسی مردم به خدمات تسهیل شود.
گفتنی است، افتتاحیه دوره آموزشی توانمندسازی مدیران پرستاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور دکتر بهمن نقی پور، رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه، مدیران کل و کارشناسان معاونت پرستاری و حدود ۱۰۰ نفر از مدیران پرستاری دانشگاه/ دانشکدههای منطقه ۲، مدیران خدمات پرستاری بیمارستانها و مدیران بیمارستان مردانی آذر (بیمارستان الگوی منطقه) برگزار شد.