چند روزی است که صحبت از استیضاح وزیر صمت به میان آمده، استیضاحی که موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس در جلسه علنی چهارشنبه تقاضای تعدادی از نمایندگان برای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

استیضاحی که البته موافقان و مخالفان بسیاری دارد که بد نیست مروری بر نظر هریک از نمایندگان مجلس در این باره بیاندازیم.

موافقان استیضاح وزیر صمت چه می‌گویند؟

وزیر جدید چاره مشکلات وزارت خانه خواهد شد 

لطف الله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در این باره گفته است: وزیر صمت یک مرتبه به کمیسیون صنایع دعوت شد و نتوانست با پاسخ‌هایش کمیسیون را قانع کند از این‌رو بحث استیضاخ وی به مجلس آمد، اما رئیس جمهور درخواست کردند که ۲ ماه به وی فرصت داده شود تا تغییرات در وزارتخانه را ایجاد کند.

وی ادامه داد: : فرصت مجلس به وزیر صمت بیش از ۲ ماه شد، اما شاهد تغییراتی در عملکرد فاطمی امین نبودیم از این‌رو دوباره استیضاح وی به جریان افتاد؛ وزیر صمت ۲۶ مهر به کمیسیون صنایع فراخوانده شد و مجددا نتوانست رای کمیسیون را دریافت کند و مطابق با آیین‌نامه باید اعلام وصول می‌شود که رئیس مجلس دستور دادند و این اتفاق رخ داد.

سیاهکلی با اشاره به مهم‌ترین انتقاد‌هایی که از سوی مجلس متوجه وزیر صمت شده است، تصریح کرد: مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. بدون تردید وزیر جدید اشکالات موجود در این وزارتخانه را حل خواهد کرد؛ فاطمی امین در ساختار‌ها دستکاری کرد و به افرادی مسئولیت داد که کاربلد نبودند. همچنین نتوانست به وعده‌های خود عمل کند و ما شاهد رفتار‌های دوگانه از وی بودیم؛ بنابراین ما استیضاح کنندگان به این نتیجه رسیدیم که فاطمی امین نمی‌تواند وزارتخانه مهمی، چون صمت را اداره کند.

شرایط وزارت صمت خوب نیست

حجت الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم در این باره معتقد است: حقیقت این است که ما از عملکرد رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت راضی نیستیم. من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس می‌گویم اتفاقات ناخوشایندی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال رخ داده است.

وی افزود: این موضوع را در جلسه با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز مطرح کردم. متأسفانه واردات بی‌رویه برخی از کالا‌هایی که ممنوعیت واردات دارند و تولید داخلی آن‌ها را در کشور داریم از طریق معاونان وزارت صمت صورت می‌گیرد. این حجم از واردات آن هم در رابطه با کالا‌هایی که تولید داخلی دارند از طرف برخی از معاونین وزارت صمت واقعاً نگران کننده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس در پاسخ به این پرسش که چه مصادیقی از واردات بی رویه در دست دارید؟، عنوان کرد: این موضوع مصادیق بسیاری دارد. برای مثال در حوزه صنایع سلولزی حدود ۴۵ کارخانه و واحد تولید داخلی داریم که در حال تأمین صد درصد نیاز داخلی کشور هستند. علیرغم آنکه برای شخص آقای فاطمی امین احترام قائل هستم، اما شرایط وزارت صمت اصلاً خوب نیست، از این رو مجلس به وضع مبهم وزیر صمت رسیدگی خواهد کرد.

فاطمی امین به وعده‌اش درباره وضعیت خودرو عمل نکرد

احمد مرادی نماینده مردم بندر عباس هم در این زمینه گفته است: هیچ نماینده ای به دنبال خواسته های شخصی برای امضای یک استیضاح یا سوال نیست ولی متاسفانه زمانی که وزرا پایبند به شعارها و وعده هایی که در زمان رای اعتماد به مجلس می دهند، نیستند مجلس باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی مردم و مجلس ساماندهی بازار خودرو است و شخص وزیر در زمان رای اعتماد به مجلس قول داد تا ظرف ۶ ماه این صنعت را ساماندهی کند اما این اتفاق نیفتاده است. از نظر بنده همین یک مورد برای طرح استیضاح از وزیر کافی است. موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد.

مرادی در پایان با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان نیز از عدم توجه به صنایع و زیر مجموعه های آنها گله مند هستند، گفت: در نهایت استیضاح وزیر صمت در مجلس اعلام وصول شد و متظر هستیم تا شخص وزیر در مجلس حاضر شده و توضیحات خود را ارائه کند.

این نظر سه تن از نمایندگان موافق استیضا ح وزیر صمت بود که حالا بد نیست نظر مخالفان را نیز در این زمینه مرور کنیم.

مخالفاان استیضاح چه می‌گویند؟

وزیر صمت رانت نمی‌دهد

حبیب الله دهمرده در نماینده مردم زابل در مجلس معتقد است که استیضاح وزیر صمت سیاسی است و در این زمینه می‌گوید:  چند پیش سوالی از فاطمی امین در مورد عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتم که در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت.پس از پیگیری این سوال، حقایقی برای من روشن شد.وزیر صمت رانت و باج به کسی نمی‌دهد،صبح تا شب و  شب تا صبح کار می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه همه مشکلات صنعت خودرو را نباید به حساب فاطمی امین نوشت، گفت: برخی نمایندگان امری محال را از وزیر انتظار دارند.باید نمایندگان به فاطمی امین کمک کنند، وزیر صمت دنبال حاشیه و رانت نیست نباید همه مشکلات تاریخ صنعت خودرو سازی را به گردن وزیر صمت انداخت.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی مسیر حرکت وزارت صمت  را در راستای رشد و پیشرفت کشور خواند و ادامه داد: وزرات صنعت،معدن و تجارت  در حال احیا و ساماندهی معادن رها شده استف که گام مهمی در راستای رونق صادرات مواد معدنی می‌باشد. طبق گزارش مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه معدل عملکرد فاطمی امین  از سایر وزرا پایین تر نیست و حتی در برخی موارد بالاتر است.

وزارت صمت در حال پیشرفت است

علی جدی نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این باره گفته است: استیضاح کنندگان در جلسات بررسی استیضاح سوالاتی را مطرح کردند، بر اساس آمار و راستی آزمایی پاسخ های وزیر همواره برای اعضای کمیسیون قانع کننده بوده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها در گزارشی عملکرد سه ماهه اول وزارت صنعت،معدن و تجارت را بررسی کرده است، بر اساس این گزارش وزارت صنعت در همه شاخص‌ها در حال ارتقا، رشد و پیشرفت است.

این هم نظر سه تن از نمایندگان مخالف استیضاح وزیر صمت بود که به آن نگاهی انداختیم حال باید دید که وزنه کدام یک از نمایندگان برای به کرسی نشاندن نظر خود سنگین تر است. استیضاح و خداحافظی با فاطمی امین و یا ماندگاری وی؟

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۳۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
یعنی همزمانی خبر ثبت سفارش خودرو خارجی با استيضاح اتفاقیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
استیضاح به جای خود باید پولی که از جیب مردم بخاطر راه اندازی سامانه یکپارچه خودرو و ثبت نام افراد ( طبق آمار میانگین ثبت نامی ها 6. میلیون نفر و حتی اگر نصف این ثبت نامی ها از طریق کافی نت انجام شده باشه و هزینه هر ثبت نام در کافی نت رو 20 هزار تومان حساب کنیم می شود 60 میلیارد تومان) باید برگشت داده شود که هیچ جریمه هم شود تا دیگر شاهد این نباشیم هرکی از راه رسید یه سامانه تشکیل بده از جیب مردم وقت هزینه مردم استفاده و از آخر هم برگشتیم سر خونه اول!!!!! ثبت نام از طریق سایت خودروسازان!!!!!! می دانم انتشار نمی شود چون حقیقت تلخه حق همیشه پایمال شده و رو سیاهی برای رسانه های داخل باقی می ماند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
استیضاح کامل مسولیت برای دروغهاشون و وعده های عملی نشدشون در این چندین سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
نمایندگان محترم
ایشالله استیضاح وزیر مسکن را بدلیل اجرا نکردن قانون جهش مسکن بیش از یکسال و اندی را کی انجام می دهید؟
شاید بشود بدون داشتن خودرو زندگی کرد ، ولی مطمئنا بدون مسکن هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اگر یکی از دلایل استیضاح وزیر صمت ، عمل نکردن به وعده‌ها در زمان رأی اعتماد است ، قبل از ایشان ، وزیر جهاد کشاورزی باید به دلیل عمل نکردن به وعده هایش استیضاح شود !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
فقط برای انتخابات این کار رو میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
ها‌ نماینده مجلس گوش کنید کدامین از شما به قول وعده عمل کردی بیا در خانه مردم بگردی آری جمع کنيد دوباره شماها مردم را فراموش کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
وضعیت سیاه و بحرانی است در صمت .نمایندگان شجاعت واکنش داشته باشند .استیضاح و غزل وزیر ناکارآمد استخاره نمی خواهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
کل دولت رئیسی باید استضاح بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
دمت گرم ولی خانه از پای بست ویران هست.به این دولت و اون دولتم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
همینکه نتونست صنعت خودرو ساماندهی کنه میتونه دلیل بر استیضاح ایشون باشه، پراید ۲۰۰ میلیون ظلم به جوانان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
آقایان مدافع وزیر بی کفایت چند گرفتید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اخراج اخراج اخراج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
همون وعده های عمل نشده ی حذف قرعه کشی خودرو کافیه
France
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
خیر
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۰۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام .چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت رو بررسی نمیکنید ؟؟ مدام میرید درحاشیه مگر مهم تر از امنیت شغلی پرسنل شرکتی وحجمی وپیمانکاری هست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
ای نماینده های مجلس، قانون شفافیت را هرچه زودتر تصویب و اجرا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
شفافیت ؟؟؟!!!!
دریافتی خود نمایندگان الان چقدره ؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اگه واقعا به فکر اقتصاد هستن،هم خاندوزی و هم فاطمی امین باید استیضاح بشن،اقای قالیباف زمان روحانی هر روز به دولت روحانی جهت بورس تذکر می داد،الان که اوضاع خرابتر هست،دیگه خبری نیست،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
وزاري صمت - اقتصاد و امور خارجه را عوض كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
یعنی تو این مملکت یکی نیست جلوی مافیای خونخوار خودرو را بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
مافیا ‌کجا بود ؟؟!!! مافیا مافیا!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
نه چون همه سهم شونو میگیرن. دیگه چرا جلوشان بگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
بهر حال مجلس باید مواظب باشد حرف وحمایت رهبری از مجلس باعنوان مجلس انقلابی خدشه دار نشود.
مبادا کسانی در مجلس دنبال منافع شخصی وحزبی باشند و حرمت وقداست تائید رهبری نسبت به مجلس خدشه دار شود ویاخدای ناکرده زیر سئوال برود.
مجلس بین خود وخدا وخون شهدا صادقانه باید عمل کند.
سری به سایت شرکت فرودگاهها بزنید و بابعضی از کارکنانشان ارتباط بگیرید معلومتان می شود که
اتفاقا وزیر راه باانتصاب مستقیم ( دخالت در کار مدیرعامل) دونفر در شرکت فرودکاههای کشور نارضایتی زیادی رو ایجاد کرده حتی انتخاب مدیرعامل ناکارآمد برای شرکت فرودکاهها هم مشکل ساز شده و تاجائیکه ماباخبریم این مدیرعامل هنوز عده ای از در مجموعه فرودکاهها در دولت جدید را نتوانسته مدیران قوی و انقلابی وفعال منصوب کند و انتصابات انجام سده ایشان همان افراد باند خوذشان هست.
نارضایتی کارکنان مراقبت پرواز هم از گوشه وکنار شنیده شده که شایسته هست خبرنگاران جوان در این مورد گزارش مستند ومتقن تهیه وبه اطلاع شخص رئیس جنهور محترم محبوب وپرتلاش برساند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سعید محمد چی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
این استیضاح به هیچ جا نمیرسه و با یه اشاره کوچک همه نماینده ها پا پس میکشند. حالا باش و ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
یه دنا پلاس توربو!
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۰:۰۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
وزیری که درمدت خدمتش اقدامی انجام نداده ونتوانسته جلوی مافیایی خودرو رابگیرد ودست خودروسازان (مافیای خودرو ) رابرای افزایش قیمت خودرو باز گذاشته است وبدون دلیل به افزایش قیمت خودرو منجر شده است اگر واردات خودرو راآزاد کنید بتوانند ملت ایران جنس باکیفیت وارزان بخرند مافیای خودرو هم در و دکانش راباید جمع کند ودنبال رقابت با محصولات خارجی باشد نه اینکه به دلیل رانتی که به دولت می‌دهد یکتازه خودرو درایران باشد چون کسی را مقابل راه خودش نمی بیند وهر کاری خواست دربازار خودرو انجام دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
یه ملت فدای یه خودروسازکردیدتاکی مگه خودروسازچندمیلیون کارگرداره که 80میلیون نفررافداکردین آزادسازی خودرورااجراکنیدهرخانواده یک خودروبدون گمرکی واردکننداین زیاده خواهی نیست حق ملت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
چرا هر وزیری که در رأس وزارت صمت میاد تحت تأثیر مافیای فساد قرار میگیره خصوصاً مافیای خودرو یعنی تو کشور ما یه آدم درست نداریم که بتواند با فساد در وزارت صمت مبارزه کند
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۲۱:۲۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
دولت و وزارت صمت و خودروسازان تحت اراده و قدرت مافیا بوده و هستند و تاکنون که دولت قاضی القضات هم با بی تدبیری و وزیری بی کفایت ناکام مانده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
اگر عامل خودشان باشند چه ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
خانه از پای بست ویران هست مشکلات مردم که فقط خودرو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

اول رئیس مجلس گفت درباره این کار بیشتر فکر کنید ،

دوم اقدامات اخیر مثلا دو خودروی برقی موفقیت خوبی بوده است ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۵۶ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
وزارت سمت هم نوسازی و هم بروز رسانی و هم رباتیک سازی صنایع کشورمان ایران را به سرعت و شتاب جلو برد و با شدت و شتاب بتازد و در تولید خودرو نیز مرزها را بشکند و به مرز ده ملیون خودرو خیز و شتاب و جهشهایی بلند بردارد تا ایرانی شکوفا و پویا و بروز و نوین در صنعت بسازیم.
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۰۹:۵۲ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
فاطمی امین توان بالا بردن تولید خودرو
ساخت شهرهای صنعتی
و ساخت شهرهای قطعه سازی و خودکفایی را ندارد و به نظر میرسد چندان میل و توان و علاقه ایی هم به رسیدن ایران به مرز تولید پنج یا ده ملیون خودرو در سال را ندارد وزیر صنعت جهادی و انقلابی میبایست فکر و اندیشه جهادی و انقلابی و تلاش و پشتکار و اراده ایی انقلابی و جهادی داشته باشد تا ایران ما از بزرگان صنعت جهان شود.
آخرین اخبار