رستم قاسمی گفت: حمل ونقل اساس پیشرفت و اقتصاد کشور است و نقش حمل ونقل در توسعه کشورها بسیار تعیین کننده است برخی از کشورها که دسترسی به آب های آزاد ندارند و با مشکل موقعیت ژئوپولتیک روبرو هستند چنین ظرفیت هیا برای توسعه وجود ندارد اما ایران در بهترین موقعیت منطقه ای و ژئوپلیتیکی قرار دارد در در گذشته حمل وقنل چندان جدی نبود ولی امروز حمل ونقل مهم ترین مولفه اقتصاد کشور به شمار می رود
به گفته وزیر راه وشهرسازی در یک سال گذشته با بسیاری از کشورها مثل ترکمنستان و ازبکستان رابطه نداشتیم اما هم اکنون این ارتباطات تقویت شده و امروزه مراجعه ترانزیتی کشور های منطقه ایران را به عنوان یک موقعیت استراتژیک قبول دارند.
او می گوید: در نشست شانگ های توافق های خوبی به صورت دوجانبه و سه جانبه انجام شد و ایران مبنای ترازنیت کشور شده است
وزیر راه وشهرسازی گفت: موضوع ترانزیت بسیار مهم است و متاسفانه در گذشته عقب ماندگی جدی داشته ایم براساس گزارش های در نشست های منطقه ای و طرف روسی داشته ایم شاهد افزایش حجم ترانزیت خواهیم بود.
قاسمی گفت: ۱۰۰ میلیون تن بار در منطقه داریم که باید این بار عمده از ایران عبور کند و با توجه به آنکه ایران دارای کریدورهای شمال به جنوب و شرق و غرب است ترانزیت می تواند به عنوان سرمایه دائم ایران باشد.
او گفت: برای افزایش ترانزیت برنامه ریزی کرده ایم چراکه حجم باری که در منطقه وجود دارد قابل قبول است به طوری که اخیرا۳۰ تا ۴۰ میلیون تن ذغال سنگ و کود شیمیایی به هند روسیه صادر کرده و باید ایران از این فرصت در جهت حمل کالا استفاده کند.
او گفت: براساس توافق با کشورهای جنوب خلیج فارس انجام شده است هم از طریق پایانه ها و سیستم ریلی می توانیم به سیستم ریلی جهان وصل شویم.
قاسمی بیان کرد: ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم ولی کریدورهای اصلی مانند رشت آستا و چابهار به زاهدان هنوز وصل نشده است و طبق تصمیمی که در حوزه حمل ونقل گرفته شده تغیر بنیادی ایجاد خواهیم کرد و طرحی آماده کرده ایم که در تاریخ بی سابقه است چراکه شاهد افزایش حجم بسیار زیاد جابه جایی کالا خواهیم بود ورق و مشکلات حمل ونقل کشور را و زیرساخت ها را رفع خواهد شد.
او گفت : در بخش ناوگان منابع خوبی دیده شده در حوزه واگن دیگر نیازی به خارج نداریم کار گسترده ای در حوزه ریلی صورت گرفته و بتوانیم این حجم از بار را منتقل کنیم