یک کارشناس مذهبی گفت: از نکات بسیار مهمی که در کشور باید نسبت به آن آگاه باشیم مسئله چگونگی مدیریت فتنه‌ها از دیدگاه اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین میرلوحی کارشناس مذهبی و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که در کشور خود باید نسبت به آن آگاه باشیم مسئله چگونگی مدیریت فتنه‌ها از دیدگاه اسلام است، اینکه تصور بشود جامعه‌ی ما برهه‌ای دچار فتنه‌ای شده و می‌گذرد عقل و نقل این را موضوع را تایید نمی‌کند.

به گفته میرلوحی، هنگامی که مشاهده می‌شود کشور دچار مشکلات مختلف، دشمنی‌های داخلی و خارجی است زمینه برای ایجاد فتنه بسیار است و نیز تاریخ ما از فتنه‌های اوایل انقلاب، فتنه سال ۷۸، ۸۸، ۹۶، ۹۸، ۱۴۰۱ سرشار است، با چشم پوشی از حوادث سال‌های گذشته اگر پذیریم اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ فتنه بود عقل تایید می‌کند که ما باید برای مدیریت فتنه‌ها راهبرد داشته باشیم.

میرلوحی گفت: مقصود مدیریت کف خیابان و برخورد‌های انتظامی نیست، البته این مسائل بخشی از تکنیک‌ها و اتفاقاتی که باید در این مدیریت باید بیفتد است.

او می‌گوید: مقصود این است که فضای سراسر فتنه باید چگونه مدیریت شود، نقل هم تایید می‌کند که فتنه‌هایی را خواهیم داشت، اگر به حوادث قبل از ظهور رجوع شود فتنه‌هایی متعدد در محل زندگی مومنان به خصوص در ایران ذکر شده و این تلاطم چیزی است که تا به ساحلِ ظهور رسیدن همچنان در آیات و احادیث نشان می‌دهد که ما را دچار فتنه و فضای غبار آلود خواهد کرد.

به گفته میرلوحی، بنابراین برای مدیریت فتنه‌ها باید دارای راهبرد باشیم، امیرمومنان علی (ع) در خطبه‌ی بسیار معروف ۵۰ نهج البلاغه می‌فرمایند: إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ جز این نیست، که آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروى از هواهاى نفسانى است و أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ در مرحله بعدی کسانی که در موضع صدور حکم هستند احکام بدعت آلود می‌گذارند.

او می‌گوید: حضرت علی (ع) می‌فرمایند یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ در اینجا کتاب خداوند متعال و دستوراتش زیر پا گذاشته می‌شود، وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ؛ و کسانی در این فتنه ها، ولی مردم واقع می‌شوند که غیر از دستور خدا حاکم شده است.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: هنگامی که هواپرستی آغاز می‌شود فضای فتنه ایجاد می‌شود یعنی اگر سیاست‌های فرهنگی ما به سمت هواپرستی، تحریک وجوه حیوانی انسان و شهوات حرکت کند و یا دشمن بتواند وجوه غیرالهی و انسانی ما را تحریک کند بستر بسیار خوبی را برای فتنه‌ها ایجاد کرده است.

به گفته حجت الاسلام میرلوحی، در مرحله اقدام ریشه کنترل کردن فتنه‌ها است، برای اینکه بتوانیم فتنه‌ها را کنترل کنیم باید نگذاریم هوای نفسانی تحریک شوند، به ویژه در فتنه اخیر شاهد هستیم که نامش را فتنه جنسی قرار داده اند اگر در این مسئله به صورت ریشه‌ای اقدامی صورت نگیرد و مسائل جنسی کنترل نشود همچنین زمینه‌ی مسائل جنسی در بستر خود قرار نگیرد مصائب و مشکلاتی را بر سر بشر می‌آورد، در غرب جنایت، تجاوز و همجنس بازی ها، خشنوت‌هایی که ذیل اش انجام می‌شود را باید تببین کنیم.

این کارشناس مذهبی گفت: تمام حکمرانی در زمانه ما در بستر رسانه، بر گردن مسئولین قانونی نخواهد بود، افرادی احکام بدئت آلود در کشور بیان می‌کنند که این‌ها باعث فتنه می‌شوند، افرادی به اصطلاح روشنفکر و سلبریتی مسئله عفاف و حیا را یک مسئله عقب مانده و باعث محدودیت بشر تعریف می‌کنند.

او می‌گوید: این افراد به اصطلاح روشن فکر در راستای مدیریت فتنه باید مدیریت شوند، در مملکت اسلامی معنایی ندارد که افرادی حضور داشته باشند تا پا روی خون شهدا بگذارند و بر خلاف احکام الهی و وصیت نامه شهدا عمل کنند و به نحوی مسئله عفاف و حیا را یک مسئله عقب مانده معرفی کند، بدئت بگذارد و آزادی را به معنای بی حیایی و بی عفتی تعبیر کند.

به گفته حجت الاسلام میرلوحی، امیرالمونین می‌فرمایند رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ. به این معنا که اگر در جامعه اسلامی کسانی صاحب تریبون باشند که این افراد بر غیر دین خدا حکم صادر کنند و تفکرات خود را از هر جهت غیر دینی بزرگ و باارزش معرفی کنند این افراد باعث فتنه می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار