بالا گرفتن اختلافات بر سر اوکراین؛ وزیر دفاع رومانی استعفا کرد

وزیر دفاع رومانی در پی اختلاف با رئیس جمهور این کشور و اظهاراتش درباره اوکراین استعفا کرد.

 واسیلی دینکو، وزیر دفاع رومانی روز دوشنبه استعفا کرد و گفت نمی‌تواند با رئیس‌جمهوری این کشور همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هفته‌ها پس از آن که دینکو اعلام کرد تنها فرصت اوکراین برای پایان دادن به جنگ، مذاکره با روسیه است، تحت فشار قرار گرفت.

رومانی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است و ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد، میزبان سامانه دفاع موشکی بالستیک آمریکا است و از امسال، یک گروه نبرد دائمی ناتو در خاک این کشور مستقر شده است. طی هشت ماه پس از آغاز جنگ، حدود ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار اوکراینی از طریق رومانی به اروپا گریخته اند.

دینکو در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «اقدام (استعفای) من از آنجایی است که امکان همکاری با رئیس جمهوری رومانی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح وجود ندارد».

او افزود: من فکر می‌کنم کناره گیری من از این پست ضروری است تا به تصمیم‌ها و برنامه‌هایی که نیازمند زنجیره‌های فرماندهی سیال هستند آسیبی وارد نشود و مجموعه‌ای از پروژه‌هایی که برای این وزارتخانه و ارتش کاملا ضروری هستند، مسدود نشود.

دینکو اوایل اکتبر گفت اوکراین به متحدان بین المللی برای مذاکره در مورد تضمین‌های امنیتی و صلح با روسیه نیاز دارد. این اظهارات او باعث انتقاد کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی و سران ائتلاف حاکم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار