افزایش ارزش سلامت محصول سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به پایین بودن ترکیبات مضر سیب زمینی تولیدی استان از جمله نیترات و سولانین نسبت به سایر استان‌ها، ارزش سلامت این محصول افزایش یافته است.

سیروس بیک‌بکان اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا چهار ماهه اول امسال، ۴۱ نمونه سیب‌زمینی از مزارع چهارمحال و بختیاری از سوی کارشناسان موسسه خاک و آب و محققان مرکز تحقیقات نمونه‌برداری شد تا براساس استاندارد بین‌المللی باقیمانده نیترات در سیب‌زمینی استان ارزیابی شود.

وی افزود: براساس نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها، غلظت نیترات در ۱۰۰درصد نمونه دریافتی محصول سیب زمینی استان پایین‌تر از از حد مجاز استاندارد ملی ایران است و باقیمانده نیترات در همه نمونه‌ها با اختلاف قابل توجهی کمتر از حد مجاز و پایین‌ترین سطح نیترات سیب‌زمینی متعلق به محصول کشت شده در چهارمحال و بختیاری است.

بیک‌بکان اضافه کرد: امسال سیب‌زمینی در سطح پنج‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شد و پیش‌بینی می‌شود ۲۲۰ هزار تن سیب‌زمینی از ارقام اگریا، بورن، بانبا، جلی، ساتقه، آگریا، مارفونا و میلوا در استان برداشت شود.


یشتر بخوانید


وی گفت: با توجه به پایین بودن ترکیبات مضر سیب زمینی تولیدی استان از جمله نیترات و سولانین نسبت به سایر استان‌ها، ارزش سلامت این محصول را افزایش داده است.

بیک‌بکان تصریح کرد: هم اکنون، ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

وی اظهار داشت: نیترات در گیاهان به طور طبیعی در ساقه، و برگ ذخیره می‌شود و در صورتی که کود نیترات در زمان مناسب استفاده شود نیترات در میوه گیاه تجمع می‌کند و گیاهانی مانند سیب زمینی، بادمجان، گوجه، گندم، هویج، کاهو و انواع کلم نیترات بیشتری را در خود ذخیره می‌کنند.

بیک‌بکان ادامه داد: عواملی مانند محیط، دوره نوری، حرارت، شدت نور، مقدار آب محیط و مقدار آب محیط، مقدار و نوع کود مصرفی بر میزان تجمع نیترات در گیاهان اثرگذار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار