تحلیل‌گر نظامی:

تل‌آویو و واشنگتن در جنگ‌های خود از بمب کثیف استفاده کردند

یک تحلیل‌گر مسائل نظامی تاکید کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ‌هایی که به راه انداختند از بمب کثیف استفاده کردند.

فایز الدویری تحلیلگر مسایل نظامی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره اتهام روسیه به اوکراین در مورد آماده شدن برای حمله با بمب کثیف گفت: بمب کثیف انواع مختلفی دارد که کاربرد‌های متفاوتی دارند. بمب کثیف ممکن است به اورانیوم ضعیف شده، مواد شیمیایی یا بیولوژیک آلوده باشد.

او تاکید کرد در گذشته هم از بمب کثیف استفاده شده است. در عملیات طوفان صحرا استفاده شد و آثار وحشتناکی داشت. در آن زمان از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده برای نفوذ در بدنه تانک‌ها استفاده می‌کردند که سپس باعث آتش سوزی و قتل نیرو‌ها می‌شد.

وی افزود: در زمان عقب نشینی نیرو‌های عراقی از کویت «جاده مرگ» شاهدی بر استفاده از این نوع گلوله‌ها بود. سپس در سال ۲۰۰۳ در نبرد فرودگاه بغداد شاهدی بر استفاده از این نوع گلوله‌ها بود. در سال ۲۰۰۴ در نبرد فلوجه شاهدی در این باره بود. همچنین در منطقه بالکان به کار گرفته شد. در غزه هم از این نوع بمب‌ها و گلوله‌ها استفاده کردند.

الدویری ادامه داد: استفاده از این نوع بمب‌ها و گلوله ها، دو جنبه دارد که یکی جنبه فیزیکی است، زیرا بین گلوله‌های متعارف و گلوله‌های هسته‌ای قرار دارد؛ بنابراین آثار فیزیکی و مادی بسیار زیادی دارد که قابل مقایسه با سلاح‌های متعارف نیست، اما در سطح انفجار هسته‌ای هم نیست.

این تحلیلگر مسایل نظامی اعلام کرد: جنبه دوم استفاده از این نوع سلاح ها، تأثیرگذاری زیاد آن در زمینه جنگ روانی و در هم شکستن روحیه طرف مقابل است. به نظر من، استفاده از این نوع سلاح در اوکراین از سوی هر طرفی که باشد، بسیار محدود و فقط برای رساندن پیام خواهد بود. آنچه در فرودگاه بغداد در سال ۲۰۰۳ رخ داد، استفاده از تعداد بسیار زیادی از این نوع گلوله‌ها بود که باعث نابودی چند تیپ زرهی عراق شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۳ آبان ۱۴۰۱
از این صهیویست ها و امریکایی ها هر کاری بر میاد
آخرین اخبار