جلالی:

حرم‌ها بزرگترین نمایشگاه صنایع‌دستی هستند

معاون صنایع دستی کشور گفت: حرم‌ها ببزرگترین نمایشگاه صنایع‌دستی هستند که در آن‌ها از مس‌کوبی، معرق، منبت و کاشی هفت رنگ استفاده شده است.

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور امروز پنجشنبه پنجم آبان ماه۱۴۰۱ با حضور در برنامه سلام تهران در ابتدا از حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام ابراز تاسف کرد و گفت: حرم حریم دارد، امن است و قرار است که مامن باشد. حرم محل اتصال به خدا، زیارت و سبک شدن است زمانی که اتفاقی می‌افتد آدم دلش می‌گیرد.

او ادامه داد: در تمام این سال‌ها سعی کردم روح مادرانگی را ترویج کنم. مادر زمین و مادر وطن از چنین اتفاق‌هایی قلبش به رنج می‌آید و ما باید حرمت مادر زمین و میهن را داشته باشیم. چنین اتفاقاتی جز یک قلب غاصب بر نمی‌آید.

جلالی درباره کارهای انجام شده در توسعه کمی و کیفی صنایع‌دستی گفت: تصویر عمومی از صنایع‌دستی کلیشه‌ای و محدود به چند محصول است؛ در حالی‌که در ایران دارای ۳۰۰ نوع صنایع‌دستی در ۱۸ رشته هستیم. صنایع‌دستی ایران حاصل دانش، مهارت، سلیقه، ذوق، هنر، اصالت و هویت زنان ایرانی و خانواده‌ها است.

او با بیان اینکه از ۴۰۰ نوع محصول صنایع‌دستی ثبت شده در یونسکو ۲۹۹ رشته متعلق به ایران است، افزود: کار در حوزه صنایع‌دستی کارمندی و ستادی نیست، هنر و هنرمندی است و ما خود را موظف می‌دانیم که خادم هنرمندان باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: تمام تلاشمان بر این است که صنایع‌دستی را وارد زنجیره ارزش کنیم. همان‌طور که زمانی صنایع‌دستی صنایع‌زیستی بوده تلاش کنیم که با استاندارها و شاخص‌های بالا این محصولات را از ویترین‌ها به استفاده عمومی بیاوریم و در زنجیره ارزش از مواد اولیه تا صادرات رشد کیفی کند.

جلالی با تاکید به اهمیت توجه مسئولان، خانواده‌ها و رسانه‌ها به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تصریح کرد: بسیاری از هنرهای ما در حال از بین رفتن هستند و خانم‌ها موظف هستند که آن هنر را زنده کنند. هنری به نام کوب‌بافی در مهترکلاته گلستان است که در حال از بین رفتن بود و اگر همت بانوان نبود این هنر از بین رفته بود. بسیاری از هنرها در ایران وجود دارد که ما موظف به زنده نگه داشتن آن‌ها و اضافه کردنشان به زنجیره ارزش هستیم.

او از گلابتون دوزی و عبابافی به‌عنوان دیگر هنرهای احیا شده نام برد و بر حمایت و زنده نگه داشتن ذوق و هنر ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: مخمل کاشان افتخار پوشش کعبه را دارد و پارچه زربفت در حرم‌ها استفاده می‌شود.

جلالی از حرم‌ها به‌عنوان بزرگترین نمایشگاه صنایع‌دستی نام برد که در آن‌ها از مس‌کوبی، معرق، منبت و کاشی هفت رنگ استفاده شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: ظرفیت تبدیل تمام ایران به نمایشگاه صنایع‌دستی و خانه‌ها به کارگاه های صنایع‌دستی وجود دارد.

او متذکر شد: صنایع‌دستی اقتصاد هویت بنیان ماست و اگر به چرخه اقتصادی اضافه شود می‌توانیم فرهنگمان را زنده نگه داریم و انتقال دهیم. همان چیزی که در مادرانگی وجود دارد، مادر زایا، رشددهنده و تربیت‌کننده است. امیدوارم متخصصان و طراحان که در ابتدای زنجیره ارزش برای ایده‌مند کردن قرار دارند وارد شوند و صنایع دستی را از ویترین خارج و به متن زندگی اضافه کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در پایان ابراز امیدواری کرد خادم خوبی برای هنرمندان صنایع‌دستی باشد و سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به چرخه اقتصاد مولد اضافه شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار