استاندارد نبودن ویلچر‌ها صدای معلولان را درآورد/ ۲ هزار معلول گلستانی در صف دریافت ویلچر

تعدادی از معلولان گلستانی از ویلچر‌هایی که اداره کل بهزیستی گلستان به صورت رایگان در اختیار این افراد می‌گذارد، گلایه کردند.

برخی از معلولان گلستانی از کیفیت پایین و استاندارد نبودن ویلچر‌هایی که از بهزیستی دریافت کرده اند، گلایه دارند.

احمدرضا عامریان فعال اجتماعی و یکی از اعضای جامعه معلولان گلستان در این باره گفت: در دنیا برای هر نوع معلولیت، ویلچری خاص و استاندارد به فرد معلول واگذار می‌شود.

او افزود: متاسفانه اکثر ویلچر‌هایی که از طرف بهزیستی به معلولان گلستانی داده می‌شود عمدتا از یک نوع بوده و برای تمام معلولیت‌ها مناسب نیست.

عامریان ادامه داد: ویلچر‌هایی که متناسب با نوع معلولیت فرد نباشد موجب مشکلاتی از قبیل زخم بستر و یا انحراف ستون فقرات بدن فرد معلول می‌شود.

او افزود: برخی از این ویلچر‌ها وزن سنگینی دارند و حرکت دادن آن برای فرد معلول دشوار است و برخی دیگر پس از یک هفته استفاده در محیط بیرون از خانه خراب می‌شوند و یا اینکه قطعات ویلچر‌ها برای تعویض و یا تعمیر پیدا نمی‌شود.

عامریان بااشاره به قیمت بالای ویلچر‌های با کیفیت در بازار گفت: قیمت برخی از ویلچر‌های خارجی از ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و جدیدا یک شرکت دانش بنیان ایرانی ویلچری سبک با مبلغ ۴۰ میلیون تومان طراحی کرده است.

او افزود: برای خرید این ویلچر‌ها تسهیلاتی از طرف بهزیستی به فرد معلول داده نمی‌شود.

رضاپور رییس انجمن معلولین توانمند همت هم در این باره گفت: متاسفانه اداره کل بهزیستی اجازه خرید از بازار آزاد را ندارد و مجبور است با توجه به محدودیت‌های مالی که دارد از برخی شرکت‌هایی که طرف قرارداد با دولت هستند خرید خود را انجام دهد، همین موضوع محدودیت‌هایی را برای این اداره به وجود می‌آورد.

او افزود: در سال‌های ۸۶ و ۸۷ من به عنوان عضوی از جامعه معلولان همراه گروهی از اداره کل برای خرید ویلچر رفتم، در آن دو سال ویلچر‌هایی خریداری شد که افرادی که در آن زمان ویلچر را تحویل گرفتند همچنان در حال استفاده از آن هستند.

رضاپور گفت: اگر یک بار ویلچر خوب و باکیفیت خریداری شود این ویلچر تا سال‌ها نیاز فرد معلول را برطرف می‌کند و بهزیستی مجبور نیست هزینه زیادی را برای تامین ویلچر بپردازد.

با وجود گلایه جامعه معلولان استان از ویلچر‌های غیر استاندارد بهزیستی، اما محمود امانیان معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان می‌گوید: این ویلچر‌ها بر اساس عواملی مانند توانمندی جسمی فرد معلول، میزان معلولیت، نوع بیماری، کارایی ویلچر و وضعیت جسمانی معلول به صورت رایگان به فرد واگذار می‌شود.

امانیان ویلچر‌هایی که به معلولان از طرف این اداره کل تحویل داده می‌شود را در انواع (ساده، ارتوپدی، نیمه ارتوپدی، cp و ویژه کودکان) تقسیم بندی کرد و گفت: برخی از این ویلچر‌ها مخصوص افرادی است که فلج چهار اندام دارند (cp)، برخی قابلیت تبدیل شدن به برانکارد دارند، برخی برای استفاده در حمام مناسب هستند و برخی قابلیت جدا سازی زیردستی و زیر پایی را دارا هستند.

او افزود: اگر فرد معلولی درخواست خرید ویلچری خاص داشته باشد امکان ارائه تسهیلات به فرد وجود ندارد، اما می‌توانیم مبلغ همان ویلچری که قرار بود از طرف بهزیستی به فرد اعطا شود به او پرداخت کنیم تا ما به تفاوت خرید ویلچر را خودش پرداخت کند.

امانیان گفت: ما به عنوان یک دستگاه دولتی اجازه خرید از بازارآزاد نداریم و برای تامین نیاز‌های خود سفارش رادر سامانه تدارک دولت ثبت می‌کنیم و از بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ایرانی نیازمندی‌های جامعه معلولان را با پایین‌ترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه می‌کنیم.

او افزود: هیچ یک از شرکت‌های تولید کننده ویلچر در ایران آرم استاندارد تولید این محصول را ندارند، اما چون این استاندارد اجباری نبوده می‌توانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند.
امانیان می‌گوید: ویلچر‌های خریداری شده در کمیته‌ای تخصصی که نماینده‌ای از جامعه معلولان وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: سال گذشته حدود ۸۰۰ ویلچر و امسال هم حدود ۷۰۰ ویلچربه معلولان گلستانی تحویل داده شد.

امانیان گفت: در حال حاضر ۲ هزار متقاضی دریافت ویلچردر استان هستند.

او ادامه داد: در حوزه کودکان معلول تلاش می‌کنیم این کودکان از طریق کاردرمانی راه رفتن را بیاموزند و تاجایی که امکان دارد ویلچرنشین نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار