محمود امانی بنی گفت: مرحله اول بهسازی باند فرودگاه مشهد به پایان رسیده و مرحله دوم نیز در دست انجام است و تا اواسط این هفته به پایان میرسد.
وی اضافه کرد: نواقص سازمان هواپیمایی کشوری مورد تایید فرودگاه مشهد نبود، اما چون مواردی به عنوان نقص مطرح شده بود سعی شد این نواقص برطرف شود.
مدیر کل فرودگاه های خراسان رضوی ادامه داد: از این رو بهسازی رنگ باند فرودگاه انجام و اصلاحات اطراف آن و بهسازی چراغهای سطح باند نیز بهسازی شد.
امانی بنی بیان کرد تمام تلاش خود را برای بالابردن افزایش ضریب ایمنی پروازها در فرودگاه مشهد به کار می گیریم تا زائران و مسافران دغدغه ای نداشته باشند.
پس از وقوع چند مورد ترکیدگی لاستیک هواپیما در باند فرودگاه مشهد در ماه های اخیر، بر اساس گزارش مردادماه امسال دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها، فرودگاه مشهد توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه شامل قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی را انجام نداده است و باید خسارت ترکیدگی لاستیک را به ایرلاینها پرداخت کند.
ترکیدگی لاستیک هواپیماهای مختلف در باند فرودگاه مشهد بعضاً باعث وارد آمدن آسیب به موتور هواپیما شده و تکههایی از لاستیک وارد موتور میشده است.
فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد دارای ۲ باند است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن، باند «۱۳ چپ» رخ داده است.
باند فرعی فرودگاه مشهد (۱۳ راست) به دلیل نزدیکی به ساختمانهای فرودگاه و داشتن موانع پروازی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و امکان جایگزینی طولانیمدت با باند اصلی را ندارد.
سوابق ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاههای مهرآباد، ماهشهر و شیراز هم بوده اما تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتری دارد که این موضوع میتواند حاصل از ترافیک بالای فرودگاه، حجم مسافر زیاد، دما و ارتفاع بالای فرودگاه به عنوان عوامل کمکی و فرعی باشد.