پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان استراتژیک‌ترین و بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود که در صورت بهره برداری قطعا نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد.

 در حال حاضر راحت ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و کشور افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای استان فراهم کرده است.

کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان می‌توانند کالاهای خود را از مسیرهای خشکی و از معبر رسمی «میلَک» وارد منطقه آزاد سیستان کرده و از طریق بندر چابهار در جنوب  استان به آب‌های آزاد جهانی برسانند.

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان استراتژیک‌ترین و بزرگترین پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود که در صورت تامین اعتبار و تلاش مسئولان قطعا در آینده نزدیک نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد.

در حالی که مقرر بود پروژه احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان پیش از اتمام دولت دوازدهم پایان یابد، این پروژه نیمه تمام نیز به دولت سیزدهم به ارث رسید.

ریل راه آهن

اتمام قطعه زاهدان به خاش 

خطیبی معاون راه و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  مرداد ماه امسال گفت: قدم‌های خوبی در خصوص تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان برداشته شده است و ۱۵۵ کیلومتر از این مسیر شامل قطعه زاهدان به خاش تقریباً تا دو ماه آینده  به بهره برداری می‌رسد.

به گفته خطیبی ۷۴ درصد پروژه پیشرفت زیرسازی داشته و این طرح به طور کلی ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار به سرعت در حال اجرای این پروژه است.

 خطیبی به اعتبارات پروژه اشاره کردو گفت: علاوه بر ۳۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر برای تکمیل خط آهن چابهار– زاهدان نیاز است.

قطعه خاش - زاهدان تا چند روز آتی بهره برداری می شود

معصومی مدیر کل راه آهن استان در جدید ترین گفتگو با باشگاه خبرنگاران زاهدان  گفت: مسیر راه آهن خاش- زاهدان نواقص جزیی داشته است که ۹۵ درصد این نواقص از سوی شرکت مربوطه رفع شده و در روز‌های آتی این قطعه به اتمام میرسد.

وی گفت: در چند روز آتی با حضور معاونان راه و ریلی کشور قطعه خاش زاهدان به بهره برداری می رسد. 

جاده ابریشم چابهار- زاهدان چه شد/سرانجام بزرگترین پروژه ریلی کشور چه شد

احداث خطوط ریلی و آزاد راه های بیشتر در سیستان و بلوچستان

احداث خطوط ریلی بیشتر و افزایش آزاد راه ها خبری بود که دکتر مالکی نماینده مردم زاهدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرد.

وی در رابطه با خط ریلی چابهار به زاهدان نیز گفت: اقدامات خوبی از طریق رئیس جمهور برای محورهای مواصلاتی (آزاد راه ها و خطوط ریلی )و‌خط ترانزیت چابهار و میلک سیستان انجام می‌شود و باید به این موضوعات از بعد بین المللی  توجه داشت.

جاده ابریشم چابهار- زاهدان چه شد/سرانجام بزرگترین پروژه ریلی کشور چه شد

تجارت تجار با آسیای میانه  به صورت ریلی از  طریق بندر چابهار 

اسماعیل حسین زهی نماینده حوزه انتخابیه خاش در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:  ریل گذاری راه آهن زاهدان به خاش و ایستگاه‌های راه آهن خاش و طول مسیر تکمیل شده است.

وی گفت: راه آهن زاهدان به چابهار جز ابرپروژه‌هایی است که در سیستان و بلوچستان در حال ساخت استو  با تکمیل این طرح ریلی تجار می‌توانند از طریق بندر چابهار به صورت ریلی کالاهای خود را به آسیای مرکزی صادر کنند.

نماینده حوزه انتخابیه خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرسازی و روسازی راه آهن ایرانشهر به چابهار از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است اما به دلیل وجود مسیرهای سخت گذر باید تونل و پل‌هایی در مسیر احداث شود.

جاده ابریشم چابهار- زاهدان چه شد/سرانجام بزرگترین پروژه ریلی کشور چه شد

در پایان باید گفت: راه آهن چابهار-زاهدان و در ادامه خط ریلی زاهدان به سمت مشهد و سرخس یکی از مهمترین خطوط ریلی در حال احداث در کشور است که مزیت های احداث و بهره برداری از آن برای رشد و ارتقای ترانزیت کالا از خاک ایران بر کسی پوشیده نیست.

به طور قطع یکی از دلایل عدم توسعه در سواحل مکران، که مورد تاکید فراوان تمامی مسئولان کشور است، عدم وجود زیرساخت های حمل و نقلی است که تکمیل و بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس می تواند تا حد قابل قبولی این چالش را برطرف نماید. بنابراین نباید بهره برداری از این راه آهن مهم را به امروز و فردا موکول کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
ولی دیگه دلارو که نمیکنه هزار تومن؟، میکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
هر وقت ارباب های غربی شما نفت را بشکه‌ای 10 دلار و بنزین را لیتری 10 سنت کردند ما هم دلار را هزار می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
این راه آهن بایستی حداقل بیست سال باشد که بخدمت گرفته شده باشد چون بهترین راه برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه می باشد که از طریق ایران به دریا راه پیدا کنند و بتوانند کالاهای خود را از طریق ایران ترانزیت نمایند و وابسته به ایران شوندو درآمد کلانی هم برای کشور داشته باشد ولی متاسفانه مسیولین ایران نتوانستندبرنامه ها را درست الویت بندی کنند و این طرح که باید از سالها پیش در این شرایط تحریمی در الویت قرار می گرفت با تاخیر بسیار زیاد مواجه شده است.
بنظر من افراد مسبب ،خیانت کار و از عوامل آمریکا هستند و بایستی محاکمه و اعدام گردند.خیلی خبیث می باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
دولت رئیسی کمر مشکلات رو میشکنه، به خاطر همینه که دشمن با تمام توان دردسر درست میکنه براش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
توهم رو
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۱:۲۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
اتصال چابهار چه توسط ریلهای چند خطه و آزادراه چند خطه اقیانوس پایتخت را هم به نام و یاری خدا کلید بزنید که هم برای سواحل مکران و هم پایتخت کشورمان مفید خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۱:۲۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
اتصال چابهار چه توسط ریلهای چند خطه و آزادراه چند خطه اقیانوس پایتخت را هم به نام و یاری خدا کلید بزنید که هم برای سواحل مکران و هم پایتخت کشورمان مفید خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
خب بابا بسازینش چرا هی لفتش میدین؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
تا اونجایی که ما میدونیم دو خطه کردن شمال به جنوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۱
هیچی رو هوا شد