ابوالحسن ایزدی رئیس اداره امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت:صنعت چاپ بهعنوان یک صنعت پایه و اساسی نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا میکند و با گردش مالی سالانه نزدیک به هزار میلیارد دلار، یک از بزرگترین و اثرگذارترین صنایع فرهنگی کشور است و اهمیت و جایگاه آن هم بر کسی پوشیده نیست.
او افزود: این صنعت در بطن خود ارتباط گستردهای با فرهنگ و هنر دارد و این امر، اهمیت آن را دوچندان میکند. صنعت چاپ بزرگترین اقتصاد فرهنگی و از شاخصهای توسعه هر کشور است. در ایران اسلامی هم، خراسان رضوی جزو استانهای پیشرو در حوزه صنایع چاپ و بستهبندی است و به دلیل قرار داشتن در یک منطقه استراتژیک از حیث ارتباط با کشورهای آسیای میانه و همسایگان شرق از اهمیت خاصی برخوردار است.
رئیس اداره امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تشریح وضعیت صنعت چاپ و بسته بندی در خراسان رضوی ادامه داد: این استان با دارابودن بیش از ۴۰۰ واحد چاپی جزو سه استان پیشرو و برتر کشور در حوزه چاپ و بستهبندی است و علاوه بر اشتغال بیش از شش هزار نفر در این صنعت، در شرایطی که سالانه و بهطور متوسط، بالغبر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فرآوردههای چاپی از این استان صادر میشد، در امسال فقط در هفتماهه نخست، ارزش این صادرات به حدود هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسیده و امیدها برای شکستن رکورد صادرات بسیار تقویت شده است.
ایزدی بیان کرد: حقیقت آن است که صنعت چاپ مکمل صنایع دیگر بوده و میتواند در توسعه صادرات، ارتقای کیفیت و ایجاد ارزشافزوده برای تولیدات داخلی نقش بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر، توسعه صادرات فرآوردههای چاپی هم یکی از راهبردهایی است که در برنامههای اقتصادی کشور حائز اهمیت بوده و نقش مهمی در ارزآوری دارد. تقویت بسترسازی برای تولیدات صنعت چاپ در راستای صادرات هم یک ضرورت است و باید اقداماتی انجام شود که صنعت چاپ به یک صنعت سودآور و اشتغالزا برای کشور تبدیل شده، زمینه برای صادرات هرچه بیشتر محصولات چاپی فراهم گردد و کیفیت در صنعت چاپ نیز ارتقا یابد.
افزایش صادرات در چشم انداز رونق شهرک چاپ و نشر
او تصریح کرد: توسعه روابط با شرق و همکاریهای منطقهای در نوع خود میتواند مزایای بیشماری برای کشورمان و بهخصوص استان خراسان رضوی داشته باشد. توجه به همجواری استان با کشورهای عضو سازمان شانگهای از جمله تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان، میتواند به صادرات بیشتر فرآوردههای چاپی کمک بسیار شایانی کند و در شرایطی که امروزه میزان صادرات فرآوردههای چاپی اعم از سلفون، لفاف، پاکت، لیبل، برچسب، چاک آبمیوه، جعبه مقوایی، کارتن خالی، درهای پلاستیکی، قوطیهای فلزی و کیسه به کشور افغانستان، عراق و ترکمنستان در هفتماهه نخست امسال به بیش از ۳۱ هزار تن میرسد بازهم امکان رشد و رونق بیشازپیش مراودات تجاری وجود دارد.
رئیس اداره امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکیدکرد: صنعت چاپ به دلیل وارداتی بودن تجهیزات و ماشینآلات، صنعتی گران است که بار مالی زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد میکند. هزینههای سنگین تأمین قطعات و تجهیزات، نبود و کمبود مواد اولیه، کاهش شدید سفارشات و محصولات چاپی به دلیل تحریمها و کاهش بودجههای حمایتی از جمله مشکلاتی است که در این سه سال اخیر، گریبان این صنعت را گرفته است، اما چشمانداز آینده درخشانتر از ناامیدی به خاطر مشکلات موجود است.
ایزدی اظهار کرد: در شرایطی که تاکنون در کشور شهرکی بهصورت مجزا و مختص برای چاپ و نشر احداث نشده، شهرک چاپ و نشر خراسان رضوی اولین شهرک اختصاصی صنعت چاپ و نشر است و در حال حاضر، تعداد ۱۲۰ واحد چاپی که قبلاً در داخل شهر و در مکانهای کوچک فعالیت داشته و مشکلات زیادی اعم از نداشتن فضا برای نگهداری مواد اولیه، نبود دفتر کار مناسب جهت سفارشات چاپی را داشتهاند، با ایجاد این شهرک بسیاری از مشکلاتشان رفع شده است.
او افزود: مسیر متعالی توسعه هم نباید قطع شود و در حال حاضر، با ایجاد شهرک چاپ و نشر در استان خراسان رضوی، توسعه زیربنایی و استقرار بیش از ۱۰۰ واحد چاپی در این شهرک، اقتضا دارد تا با همفکری سازمانها مرتبط با صنعت چاپ از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیلاتی با نرخ پایین جهت واردات ماشینآلات و بهروز کردن این صنعت فکر اساسی به صنعتگران و فعالان اقتصادی ارائه شود.
مشهدالرضا (ع) دروازه صادرات محصولات، دانش و خدمات صنعت چاپ به آسیای میانه است
احسان قاضیزاده هاشمی عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: با رایزنیهای فشرده دستگاه دیپلماسی، امروزه امکان مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه فراهم شده و در این کریدور تجاری، مشهدالرضا (ع) میتواند دروازه صادرات محصولات، دانش و خدمات صنعت چاپ باشد.
او افزود: اکنونکه بازار بکر کشورهای آسیای میانه پذیرای صاحبان صنایع ایرانی است، مهم است که صنایع پیشتاز در حوزه چاپ و بستهبندی در ابتدا حوزههای مستقل بازاریابی و صادرات را تشکیل دهند تا در آینده نزدیک، فعالان ایرانی این صنعت بتوانند عرصه بستهبندی محصولات تولیدی در همسایگان شمال شرقی را در دست بگیرند.