سامانه مونسون بیش‌از ۳۲ میلیارد ریال به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: پس از گزارش نیرو‌های یگان حفاظت و بررسی کارشناسان، خسارت باران‌های مونسون به بنا‌های تاریخی در سطح استان ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

علیرضا جلالزایی گفت: براساس آخرین پایش‌ها بیشتر بنا‌های تاریخی شهرستان راسک از جمله قلعه پیشین، قلعه فیروزآباد، قلعه برنجی، قلعه بریسک، قلعه هشدار و مسجد پسامگ دچار آسیب شدند.

وی تصریح کرد: همچنین بارندگی اخیر به موزه چابهار، قلعه سرباز، قلعه سیب در شهرستان سیب و سوران و ساختمان قدیمی بهداشت محیط ایرانشهر خسارت وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از سقف موزه سراوان و نیز بخشی از سقف اتاق ساختمان بهداشت محیط این شهرستان تخریب شده است.

وی با اشاره به ترک دیوار‌های مقابر شیشه‌ریز جالق خاطرنشان کرد: ناودانی‌های این بنا دچار آسیب شده و همچنین به مقبره سورو در شهرستان گلشن نیز خسارت وارد شد.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان؛ سامانه بارشی مونسون که از سوم مرداد در جنوب شرق کشور فعال شد ۲۰ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال خسارت در این استان به بار آورده است.

علیرضا شهرکی گفت: سیل اخیر سیستان و بلوچستان ناشی از بارندگی‌های سامانه مونسون، بر اساس برآورد‌های اولیه، پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های راه شمال و جنوب و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به شهرداری‌ها خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد این سیلاب ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به منابع طبیعی، ۲۵ میلیارد ریال به زیرساخت‌های برق، ۸۰۰ میلیارد ریال آب و ۸۵۰ میلیارد ریال به سایر بخش‌ها خسارت زده است.

وی با تاکید بر اینکه این مقدار خسارت بر اساس گزارش‌های اولیه است، افزود: قطعاً امکان افزایش این آمار و ارقام نیز وجود دارد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به زودی میزان دقیق برآورد خسارات‌های سیل اخیر از طریق صدا و سیما و رسانه‌های رسمی به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار