خیرالله خادمی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با توجه به وضعیتی که در حوزه ساخت آزادراه و بزرگراه دارند مصرف کنندگان اصلی قیر در کشور هستند بنابراین در جهت ارتقای کیفیت قیر و و آسفالت اقدامات لازم را انجام می دهیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در سال گذشته و ۶ماهه ابتدای امسال ۲۵۰ هزار تن قیر و ۴ونیم ميليون تن آسفالت استفاده می شود و به واسطه حل مشکلات مالی که صورت گرفت خوشبختانه در حال حاضر دغدغه ای از این لحاظ نداريم.
او می گوید: در چند سال گذشته به دلیل وجود کرونا تردد در جاده های کشور کمتر شده بود و همین باعث کمتر شدن ميزان تخریب جاده ها شده بود اما با رفع بیماری کرونا ميزان تخریب آسفالت ها افزایش یافته است.
خادمی بیان کرد: در گذشته سالی ۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر آزاد راه ساخته میشد اما هم اکنون به دلیل افزایش قیمت کالا ۷۰۰ کیلومتر رسیدو برای افزایش میزان ساخت آزادراه ها باید راهکارهای جدیدی پیدا کنیم که یکی از این راهکارها استفاده از آسفالت بادوام و با کیفیت است چراکه استفاده از قیر با کیفیت در این بخش بسیار تاثیر گذار است.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: باید کیفیت قیر را افزایش و از واردات قیر بی کیفیت جلوگیری کنیم.چراکه هم اکنون شاهد آن هستیم که قیر ارزان قیمت بی کیفیت وارد کشور می شود که زمینه ساز مشکلات بسیاری در این حوزه شده است.
خادمی به استفاده از افزودنی در قیر برای افزایش کیفیت و عمر آسفالت اشاره کرد و گفت: ضروری است و سازمان راهداری به صورت آزمایشی این اقدام را انجام دهد تا در صورت تایید بتوانیم در سایر بخش ها هم از آن استفاده کنیم.
او گفت: با اجرای زیر سازی مناسب می توانیم ضخامت آسفالت را کاهش دهیم که این خود در استفاده کمتر از قیر مناسب است چراکه هم اکنون قیمت قیر به هر تن ۱۰ میلیون تومان رسیده است.
خادمی همچنین به واردات ماشین آلات اشاره کرد و گفت: ایجاد یک بند برای اصلاح واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی در این حوزه موثر است و تجهیز آزمایشگاه در تمامی پروژه ها برای شناسایی قیر با کیفیت در این بخش موثر است.