دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع تشکلهای دانشجویی دانشگاههای گیلان در رشت عنوان کرد: این آییننامه چارچوبی برای مطالبات و خواستههای دانشجویی است ضمن اینکه مسیر اعتراضات را از اغتشاشات جدا میکند و فرصتی برای بیان مطالبات دانشجویان است.
وی مطالبه گری را فرصتی برای رفع نواقص عنوان کرد و افزود: نباید از مطالبهگری ترسید، باید به آن چارچوب داد و مسیرش را از قانون گریزی جدا کرد.
وی فعالیتهای جمعی و دانشجویی را تقویت کننده مسئولیت اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: جوانی در هر دوره اقتضائاتی دارد، جوانان ایران به نوعی توانستند بدرخشند و این دوره نیز دورانی است که به تعبیر مقام معظم رهبری جوانان در این حال و هوا باید نقش آفرینی کنند و کنشگری موثری داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت گفتگو بیان داشت: ما باید گفتگو را در خانواده و مدرسه تمرین کنیم تا در دانشگاه خود را نشان دهد البته فضای مجازی و شرایط کرونایی در کنار هم بودن را تعلیق و مراودات اجتماعی را دگرگون کرد که باید جبران شود.
دکتر کلانتری در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید کرسیهای آزاد اندیشی را حمایت کنیم، افزود: شرایطی را باید برای بیان آزادانه فراهم کنیم ضمن اینکه آزادی پس از بیان را نیز تضمین نماییم، در عین حال دانشجویان باید از اهانتها جلوگیری و پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه از فحاشی در تریبونهای آزاد دفاع نخواهیم کرد، اما نقد و مطالبه را میپذیریم، اظهار داشت: نقدها خطاها را میگیرد و به پیشروی در مسیر صحیح کمک میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناروی با اشاره به اتفاقات بیش از ۴۰ روز اخیر در کشور بیان داشت: اعتراضات و اغتشاشات این مدت برای همه ارکان نظام و نیز دانشگاه بسیار آموزنده بود و نشان داد فرهنگ زائدهای بر دانشگاه نیست ضمن اینکه این اتفاقات ضعفها، کم کاریها و خلاها را نشان داد که بهترین فرصت برای بازسازی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تشکلهای دانشجویی را جلوه مدنیت فضای دانشگاهی دانست و افزود: اگر تشکلها تضعیف شوند، مدنیت در دانشگاه به ویژه در عرصه سیاسی افول میکند.
وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت تشکلها معطوف به حوزه سیاسی است، اظهار داشت: این تشکلها به طور طبیعی وقتی در چارچوب قانون خواستهها و مطالبات را پیگیری میکنند به میزانی که در این فرآیند تشکلی اختلال ایجاد شود به همان میزان فعالیتهای غیرمدنی افزایش مییابد، شاید یکی از علل بسیاری از حوادث این روزها که با آن مواجه هستیم، همین باشد.
دکتر کلانتری خاطر نشان کرد: بر این اساس تشکلها و نهادهای مدنی داخل دانشگاه، تجلی مدنیت در این فضا هستند، بنابراین کمک به آنها در واقع کمک کردن به مدنیت در فضای دانشگاه و دور شدن از حرکتهای هیجانی، ساختار شکن و نامتناسب با فضای دانشگاه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تشکلها باید خود را احیاء کنند، اضافه کرد: این احیاء به زمینه سازی و تمهید زیرساختها توسط مسئولان و روسای دانشگاه برمی گردد.
وی با تاکید بر اینکه تشکلها به ویژه در این شرایط باید حریم و چارچوب خود را حفظ کنند، اظهار داشت: تشکل تنها کارش بیان مطالبه نیست، تشکل در تراز یک هدایت گر عمل میکند، مطالبه را پالایش و آن را جهت دهی و اعتلا میدهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان همواره از تاریخچه تشکلی خوبی برخوردار بوده است، افزود: این تشکلها سرشار از فعالیت نیروهای برومندی بوده که پس از انقلاب در راستای تحقق انقلاب اسلامی در دانشگاه زحمات فراوانی کشیده، شهید و جانباز داده اند.
در این نشست هر یک از تشکلهای دانشجویی از جمله انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن علمی فیزیک، جامعه اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان مشکلات و خواستههای خود را بیان کردند.
کمبود خوابگاه دانشجویی دختران، توجه به جوانان "اینکه جوانان نیاز به دیده شدن دارند"، گوش دادن به حرفها، درددل ها، مسائل و نیازهای دانشجویان، ضرورت توجه جدی مسئولان به جوانان و نیازهایشان، استخدام استاد مسئولیت پذیر برای تربیت و تحویل دانشجوی مسئولیت پذیر، حمایت از کرسیهای آزاد اندیشی و آزادی پس از بیان دانشجویان در این کرسیها از جمله مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود.
فاطمه فدائی مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان هم در این نشست با بیان اینکه رسالت یک دانشگاه به جای آموزش باید تربیت یک شهروند آموزش پذیر باشد، گفت: گفتگو حلقه مفقوده بین دانشجویان و جوامع تحصلیکرده است.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و دانشگاهها اظهار داشت: اگر این اتفاقات روی نمیداد، آیا فکر میکردیم که باید بنشینیم و گفتگو کنیم.
وی بیان داشت: دانشگاه موظف است تا استاد مسئولیت پذیر استخدام کند تا بتواند دانشجوی مسئولیت پذیر تحویل دهد.