سفر نخست وزیر پاکستان به چین

شهباز شریف روز سه شنبه وارد پکن شد تا با رهبران چین دیدار کند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه وارد پکن شد تا با رهبران چین دیدار کند و در مورد طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) که سرمایه گذاری ۶۵ میلیارد دلاری در این کشور جنوب آسیاست، گفتگو کند.

به گزارش رویترز، سرمایه گذاری عمده در پروژه‌های توسعه و انرژی در پاکستان بخشی از طرح کمربند و جاده (BRI) رئیس جمهور شی جین پینگ برای بهبود مسیر‌های جاده ای، ریلی و دریایی چین با سایر نقاط جهان است.

اسلام آباد و پکن متحدان دیرینه نزدیکی به حساب می‌آیند و انتظار می‌رود شریف نیز در جریان این سفر درباره مسائل امنیتی گفتگو کند.

فردی که با نخست وزیر سفر می‌کند به رویترز گفته است که شریف در اولین سفر دو روزه خود به پکن از زمان روی کار آمدن در آوریل، همچنین به دنبال کاهش بدهی از چین به ویژه بازگرداندن بدهی‌های دوجانبه خواهد بود. وام‌های چین - حدود ۲۳ میلیارد دلار - بزرگترین بخش از بدهی دوجانبه ۲۷ میلیارد دلاری پاکستان را تشکیل می‌دهد.

شریف یکی از اولین رهبرانی خواهد بود که از زمانی که رئیس جمهور شی جینپینگ برای سومین دوره قدرت را به دست گرفت با او ملاقات می‌کند.

پاکستان حتی قبل از اینکه سیل ویرانگر در تابستان به این کشور برسد، با بحران تراز پرداخت‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد و این سیل حدود ۳۰ میلیارد دلار یا بیشتر خسارت وارد کرد.

دولت شریف ادعا می‌کند که پروژه CPEC در دوران تصدی عمران خان، نخست وزیر سابق کند شده است.

پاکستان قبلاً اعلام کرده بود که به دنبال کاهش بدهی‌های دو جانبه برای کاهش مشکلات تراز پرداخت خود خواهد بود، اما هیچ اعلام رسمی در مورد اینکه آیا به طور رسمی از پکن درخواست چنین کمکی خواهد کرد یا خیر نکرده است.

ذخایر بانک مرکزی پاکستان به ۷.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است که به سختی برای یک و نیم ماه واردات کافی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار