معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در استان اصفهان بالغ بر ۸۰ نقطه سیل‌خیز به منظور رفع خطر، نیاز به اجرای طرح‌های آبخیزداری دارد.

ابوطالب امینی گفت: ۸۰ نقطه سیل‌خیز بیشتر نواحی بیابانی را در بر می‌گیرد، زیرا این چنین مناطقی مستعد بروز سیل و سیلاب است.

او با بیان اینکه مطالعات آبخیزداری تا به امروز در ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی استان اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: بر همین اساس در ۱۷۰ نقطه استان که از لحاظ وقوع سیل و سیلاب وضعیت بحرانی دارد، طرح‌های آبخیزداری و کنترل و مهار سیل انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: همچنین دخل و تصرف اراضی، ایجاد شهرک‌های جدید، توسعه شهرها، گسترش کشاورزی و فعالیت بیشتر صنایع از جمله عوامل غیرطبیعی است که اراضی را از حالت طبیعی خود خارج و مستعد بروز سیلاب می‌کند.

امینی اظهارداشت: شمار نقاط پرخطر استان مبتنی بر مطالعات انجام شده تا به امروز است بنابراین انجام مطالعات بیشتر، سبب شناسایی نقاط جدید خواهد شد.

او با بیان اینکه مشکلات مالی اصلی‌ترین دغدغه این بخش به شمار می‌رود، گفت: تخصیص اعتبارات کافی از جمله ضروریات اجرای به موقع پروژه‌های آبخیزداری و مهار سیلاب است.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل۳۲ درصد) در برگرفته است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار