حمید طریفی حسینی گفت: حدود ۱۴۰ هزار نفر از دانش آموزان در سطح کشور از خدمات آموزش ویژه سازمان آموزش و پروزش استثنایی استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه ۷ گروه معلولیت نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، اوتیسمی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اختلال یادگیری از این خدمات بهرهمند هستند، افزود: تعدادی از این دانش اموزان در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی تحصیل میکنند. تقریبا ۲۰ هزار نفر از دانش آموزان نابینا و ناشنوا و جسمی حرکتی در مدارس عادی و ۲۰ هزار نفر در مدارس خاص و حدود ۶۰ هزار نفر دانش آموز کم توان ذهنی و چند معلولیتی در مدارس خاص استثنایی تحصیل میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص آیین نامه درجه بندی مدارس استثنایی با بیان اینکه این آیین نامه و ضوابط درجه بندی مدارس، نحوه کلاس بندی و تعداد دانش اموزان و تقسیم نیروهای انسانی را در مدارس مشخص میکند، تصریح کرد: حدود ۵ سالی است که بخشهای مختلف آموزش و پرورش باید پیشنهادات خود را ارائه دهند تا یک پیشنهاد واحد از طرف وزارت آموزش و پرورش به سازمان امور استخدامی جهت تایید ارسال شود.
وی افزود: براساس آنچه در آموزش و پرورش استثنایی باید انجام میدادیم، پیش نویس تهیه و برای وزارت آموزش و پرورش جهت جمع بندی ارسال شده تا در نهایت یک بسته جامع به سازمان امور اداری استخدامی ارسال شود.
طریفی حسینی با اشاره به اینکه تقرییا ۹۹ و نیم درصد سنجش دانش اموزان در سطح کشور انجام شده گفت: تعداد باقی مانده عمدتا در مناطق صعب العبور و دانش اموزان اتباع هستند.
وی بیان کرد: سالانه از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که سنجش میشوند به شکل میانگین بین ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر از دانش آموران، در نظام آموزش و پرورش استثنایی جای میگیرند که تقریبا حدود نیم درصد از جمعیت دانش آموزی را در بر میگیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: از مجموع ۱۱۴ هزار مدرسه در کشور حدود هزار و ۷۳۶ مدرسه استثنایی است و از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کمتر از یک درصد در زمره دانش آموزان استثنایی قرار دارند.
طریفی حسینی افزود: در قانون تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، قانونگذار مشخص کرده که به دلیل سختی کار و صعوبت شغلی هر ۵ سال کارکرد معلمان در این حوزه، ۶ سال محاسبه شود که در این سالها نیز این مهم انجام میشده، گروهی از همکاران که صندوق بازنشستگی آنها تامین اجتماعی است مشکلاتی داشتند که طی این سالها تلاش بر رفع مشکلات آنها بوده و بخشی نیز رفع شده است و مابقی نیز در حال پیگیری جهت رفع است و امید داریم که به زودی رفع شود.
وی اضافه کرد: اساسا آموزش پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده و عناوین دورهها نیز پیش حرفهای و حرفهای کار و دانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه است. حدود ۳۶ رشته کار و دانش خاص دانش اموزان استثنایی تعریف شده که در مدارس خاص ارائه میشود و اکنون توسعه رشتههای مورد نیاز دانش آموزان متناسب با تغییر و تحول در بازار کار و دنیای مشاغل مدنظر قرار دارد.
رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در تلاش هستیم استانها هرکدام متناسب با زیست بوم منطقه خود یک یا دو رشته تحصیلی را پیشنهاد دهد تا اقدامات مربوطه از جمله برنامه ریزی و تجهیز کارگاهها و ابلاغ اعتبار و تربیت معلم و... انجام شود.