رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد از پیداشدن پرنده‌ای در معرض انقراض، به نام «هوبَره» در این شهرستان خبر داد.

یوسف اربابی رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: یک قطعه پرنده هوبره پلاک گذاری شده از امارات متحده عربی که در مسیر مهاجرت آسیب دیده بود و قدرت پرواز نداشت، توسط کارکنان آتش‌نشانی شهر مشهدریزه به اداره حفاظت محیط زیست تحویل شد.

او افزود: این گونه در معرض انقراض پس از زیست‌سنجی (بیومتری) و شناسایی توسط مرکز پلاک گذاری، برای اطمینان از قدرت پرواز در حال تیمار است و سپس به مرکز استان جهت بازگشت به طبیعت منتقل خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد در خصوص ویژگی‌های ظاهری و رفتاری هوبره ادامه داد: این پرنده خشکی زی، پا‌ها و گردن بلند و منقار قوی و کوتاه دارد و از گیاهان و جانوران گوناگون نظیر خزندگان و بی‌مهرگان مانند سوسک، مورچه، ملخ، حلزون، کرم و عقرب برای تغذیه خود استفاده می‌کند.

اربابی بیان کرد: ایران به علت تنوع اقلیمی همیشه محل زیست انواع گونه‌های جانوری از جمله پرندگان بوده است که بر این اساس در دشت‌ها، نواحی بیابانی مرکز تا شرق کشور با پراکندگی پوشش گیاهی، این پرنده خجالتی، حساس و متعهد به زندگی زناشویی زندگی می‌کند.

او تصریح کرد: این پرنده به مرغ بمبانداز و آن اینکه در انتهای روده محفظه‌ای دارد؛ در آنجا بخشی از مدفوع حیوان تبدیل به مایع چسبناکی می‌شود و وقتی شکارچی نزدیکش می‌شود؛ آن را بر روی شکارچی اسپری می‌کند و دشمن دیگر نمی‌تواند به تعقیب ادامه دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد تاکید کرد: هوبره در رده آسیب‌پذیر فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد که جریمه شکار و صید این گونه ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است و از لحاظ کیفری سه ماه تا سه سال حبس در پی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۵ آبان ۱۴۰۱
ای جانمممم
چه خشگله