امیر مقدم در نخستین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۲ منطقه آزاد چابهار که با محوریت آماده سازی زیرساختها برای استقبال از مسافران گردشگری در ایام نوروز برگزار شد، بر ضرورت بررسی سطح رضایتمندی مسافران در حوزه گردشکری این منطقه تاکید کرد و اظهارداشت: شاخصها و آمارهای احصا شده در زمینه سطح رضایتمندی مسافران باید به صورت دقیق ارائه شود.
وی ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده توسط ستاد اجرایی خدمات سفر، رضایتمندی گردشگران درون استانی بیش از ۴۰ درصد حاصل شده است اما این مهم باید به بیش از ۷۰ درصد ارتقا یابد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در مسیر دستیابی به اهداف خرد و کلان مشکلات و چالشهای مختلفی وجود دارد، گفت: در تلاش هستیم با پیشبینی برنامههای نوین و بنیادین برای نوروز پیشرو از تکرار چالشها و مشکلات گذشته جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به گزارشی مبنی بر عدم تناسب ظرفیت تختها در حوزه هتلینگ و اقامتگاهها با میزان درخواست و تقاضا از منطقه آزاد چابهار، ادامه داد: در حوزه زیرساختها کاستیهایی وجود دارد، اما با شناسایی و اولویتسنجی، این چالشها رفع خواهد شد و به واسطه آن شاهد افزایش سطح رضایتمندی مسافران خواهیم بود.
مقدم ورود و مشارکت بخش خصوصی برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: لازم است شرایط مساعد بر ورود بخش خصوصی فراهم شود تا از این طریق میزان رفاه و آرامش مسافر را افزایش دهیم.
وی خطاب به روسای کمیتهها گفت: در بخش اقتصادی، حوزه گردشگری میتواند گردش مالی و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد؛ هرگونه کم کاری و بی اعتنایی به این امر به لحاظ اخلاقی و عملکردی به رونق اقتصادی منطقه آسیب وارد میکند. باید با همدلی، هدفگذاریهای صحیح و اصولی در جلسات گسترش یابد زیرا به واسطه برقراری این سفرها، رونق اقتصادی برای هموطنان و فعالان اقتصادی ایجاد میشود که نتیجه نهایی آن رونق اقتصادی و توسعه زیرساختهاست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در چنین شرایطی فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور متناسب با روحیاتی که در منطقه وجود دارد با شناسایی داشته هایمان به وسیله این سفیران، اشاعه مییابد.
وی با عزم جدی هیات مدیره برای برنامهریزی کاهش هزینههای سفر، اشاره کرد: در همین راستا با تفاهم انجام شده با شرکت بهرهبردار فرودگاه کنارک بزودی پروازهای شبانه برقرار خواهد شد همچنین مذاکراتی با شرکتهای هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازها انجام شده که بخشی از آن عملیاتی شده است.
مقدم ادامه داد: در راستای کاهش هزینههای سفر هم نیاز است بستههایی از جانب فعالان اقتصادی ارائه گردد، در سطح هیات مدیره آمادگی وجود دارد که برای کاهش هزینههای سفر، همکاری و تعامل لازم را برقرار کنیم.
وی افزود: به میزان یارانهای که برای هزینه سفرها پرداخت میکنیم، انتظار داریم فعالان اقتصادی در زمینه کاهش بخشی از هزینهها، خدمات تجاری و قیمت اجناس همکاری لازم را داشته باشند زیرا در چنین شرایطی رونق اقتصادی شکل میگیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: اگر افزایش ۳۰ درصدی را برای حضور گردشگران در منطقه در نظر بگیریم، بیتردید با توجه به کاهش شیوع کرونا شاهد تحقق این مهم خواهیم بود. بر همین اساس در کنار پیش بینی و تعریف بستههای تشویقی برای کاهش هزینههای سفر، باید ناوگان حملونقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم.
وی با اشاره به افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی میزان مسافران به چابهار گفت: در این زمینه با برخی سرمایهگذاران بزرگ مذاکراتی انجام شده و امیدواریم مشکلات اقامتگاهی با بستههای خدماتی رفع شوند تا به واسطه آن ظرفیت پذیرش مسافر افزایش یابد.
مقدم بر لزوم ارائه ایدههایی از سوی کمیته در زمینه گردشگری برای نوروز تاکید کرد و گفت: توسعه فضاهای اسکان و کمپهای موقت با استفاده از ظرفیت سرمایهگذاران در کنار تامین خدمات زیربنایی توسط منطقه را خواستار شد.
ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با ۹ کمیته و ۲۳ کارگروه در سالهای گذشته آغاز به کار کرد. این کمیته ها شامل کمیته برنامه ریزی و آمار، کمیته بازرسی و رسیدگی به شکایات، کمیته سلامت، کمیته تنظیم بازار، کمیته حملونقل و ترانزیت، کمیته شهری، کمیته پشتیبانی، کمیته خدمات انتظامی، امنیت و ترافیک، کمیته تبلیغات و کمیته فضای مجازی است.
براساس آمار میراث فرهنگی و گردشگری یک میلیون و ۳۵ هزار نفر در سال گذشته وارد منطقه آزاد چابهار شدند که بیش از ۴۵ هزار نفر آنها در مراکز اقامتی رسمی و غیر رسمی ساکن بودند و خدمات مورد نیاز را دریافت کردند.