۱۸ طرح عمرانی ویژه عشایر در قزوین تعریف شد

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین گفت: ۱۸ طرح عمرانی ویژه عشایر قزوین برای امسال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تعریف و تدوین شده است.

سعید ابیت رئیس اداره امور عشایر استان گفت:  ۱۰ پروژه آب پایدار شرب و هشت طرح راه سازی و بهسازی راه‌ها از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ویژه عشایر تعریف شده است .

وی با اشاره به تخصیص مرحله اول اعتبارات سفر رئیس جمهور به اداره امور عشایر قزوین، گفت: طرح‌های یاد شده با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شوند.

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کمبود بارش‌ها و فقر مراتع، تامین آب شرب یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های جامعه عشایری به شمار می‌رود، از این رو اجرای طرح‌های مربوط به این حوزه در کنار بهسازی راه‌ها در اولویت این دستگاه است.

وی با بیان اینکه ۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های اداره امور عشایر قزوین در جریان سفر رئیس جمهور به استان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: از این اعتبار، بیش از ۱۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مربوط به عشایر تخصیص یافته است.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.

از مهمترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده و در بخش‌های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار