محمد مهدی کاظمی یکی از مسائل اساسی آموزش دوره اول متوسطه را هدایت تحصیلی عنوان کرده و بر طراحی فرایندی برای استفاده از ظرفیت دبیران در کنار مشاوران به منظور شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان و هدایت آن ها برای انتخاب مناسب تاکید کرد.
کاظمی در راستای عدالت آموزشی، خواستار برنامه ریزی و اقدام جدی مدیران و کارشناسان دفتر و مسئولین استانی، به منظور جلوگیری از افزایش دانش آموزان بازمانده از تحصیل شد.
وی در ادامه بر توجه ویژه تر به مدارس شبانه روزی به عنوان یکی از راهکارهای افزایش پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل تاکید کرد و گفت: حمایت از این مدارس و بهره گیری از ظرفیت خیرین و اولیاء، به منظور غنی سازی در فرایند آموزشی و پرورشی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای تقویت این مدارس باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، با در نظر گرفتن نقش اساسی گروه های آموزشی به عنوان مرجع علمی و دیده بان آموزش، اظهار کرد: با کاهش تعدد فعالیت ها و افزایش نظارت های هدفمند و راهبردی برای ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود فرایندهای یاددهی-یادگیری گام برداریم.