مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: مراکز انتقال خون استان با هدف شناسایی هرگونه بیماری کم خونی (آنمی) قبل از اهدا، به کیت‌های تشخیص، مجهز شدند.

علی سوری گفت: برخی افراد خصوصا بانوان به دلیل کم خونی و داشتن بیماری آنمی نباید جهت اهدای خون به مراکز انتقال مراجعه نمایند که با پیگیری‌های صورت گرفته و تامین کیت‌های سنجش، پزشکان در ابتدای ورود مراجعه کنندگان آزمایش هموگلوبین را انجام می‌دهند و چنانچه هرکدام از افراد دارای کم خونی تشخیص داده شوند از اهدای خون معاف می‌شوند.

وی با اشاره به شرایط تحریم کشور افزود: تا قبل از تحریم‌ها این کیت‌ها در داخل کشور موجود بود، اما پس از آن، واردات این تجهیزات به کشور قطع شد.

سوری ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط رییس سازمان انتقال خون ایران، نیاز یک سال و نیم کشور به این کیت‌ها تامین شد که در لرستان نیز ابتدا نیاز مرکز رفع شده و به ترتیب برای سایر مراکز شهرستانی نیز تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از این کیت‌ها برای مراجعه کنندگان اهدای خون رایگان است افزود: با بهره مندی از این کیت ها، مراجعه کنندگان اهدای خون بلافاصله از نتیجه تست خود مطلع می‌شوند و چنانچه شرایط ایده آل خون دهی را داشته باشند اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

وی همچنین گفت: تا سال گذشته تنها چهار پایگاه فعال انتقال خون در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز وجود داشت که با توجه به تعدد شهرستان‌ها و جمعیت تحت پوشش آنها، افزایش مراکز و پایگاه‌های انتقال خون استان در دستور کار قرار گرفت.

سوری با اشاره به اینکه طی چهار ماهه اول امسال تعداد هفت پایگاه در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، بروجرد، ازنا، دورود، دلفان و سلسله راه اندازی شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱ پایگاه انتقال خون در ۹ شهرستان استان فعال بوده و به اهداکنندگان و مراجعان ارائه خدمت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۲۳.۵ درصدی خونگیری در ۶ ماهه اول امسال نسب به مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر بانوان لرستانی رتبه نخست اهدای خون را در کشور دارند.

سوری اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون علاوه بر تامین نیاز استان حدود هشت هزار و ۱۰۰واحد خونی به استان‌های خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان نیز ارسال شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.