کشت پاییزه غلات در ۴۵۰ هکتار از اراضی مغان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) از کشت پاییزه غلات در ۴۵۰ هکتار از اراضی مغان خبر داد.

کمال شهبازی با تأکید بر اینکه پایداری تولید محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: امنیت غذایی و تأمین کالاهای اساسی بسیار مهم است و برای بالا رفتن ضریب امنیت غذایی چاره‌ای جز خودکفایی در گندم و سایر محصولات اساسی نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با توضیح این نکته که در سال‌های اخیر سالم سازی بذر و تهیه بذرهای استاندارد برای کشت پاییز مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است می گوید: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰۰ تن بذور غلات از طبقات مختلف بذری تولید شد که عملیات بوجاری آن از مهرماه شروع و تاکنون حدود ۳۰۰ تن بذر استاندارد و گواهی شده در اختیار شرکت‌های توزیع کننده و کشاورزان قرار گرفته است.

او در خصوص برنامه کشت پاییزه غلات گفت: در کنار تولید هسته‌های اولیه بذری طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای درآمدزایی و رعایت الگوی کشت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ هکتار از اراضی مرکز و ایستگاه‌های تابعه به کشت غلات از طبقات مختلف بذری اختصاص یافته است.

شهبازی می‌گوید: تعداد ۴۸ فقره طرح و پروژه تحقیقاتی غلات آبی و دیم در زمینه‌های به نژادی، به زراعی و بیماری‌ها در سطح تقریبی ۱۵ هکتار و ۶۳ هکتار جهت تولید هسته‌های اولیه بذری توسط محققان غلات در مناطق سردسیر و نیمه گرمسیر استان اجرا خواهد شد، همچنین ۲ هکتار جهت تولید بذر چغندر علوفه‌ای و نیم هکتار برای تولید بذر کلزا اختصاص یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.