یک تقویت کننده راکت چینی برای دومین بار در سال جاری بدون کنترل وارد جو شد.

قسمتی از موشک تقویت کننده موشک Long March ۵B در جمعه گذشته، ۴ نوامبر، توسط فرماندهی فضایی ایالات متحده تایید شد که دوباره وارد اتمسفر شده و در اقیانوس آرام فرود آمد.

خوشبختانه، تقویت کننده در اقیانوس سقوط کرد و هیچ آسیبی نرساند؛ به گونه‌ای که ناظران نگران بودند که می‌تواند به طیف وسیعی از مناطق از شمال و مرکز آمریکا تا آفریقا یا استرالیا ضربه بزند.

بقایای موشک قبلی Long March ۵B به صورت غیر قابل کنترلی در ژوئیه امسال سقوط کرد؛ به گونه‌ای که برخی از لاشه‌های آن در نزدیکی روستا‌های مالزی و اندونزی سقوط کرد، اما هیچ آسیبی گزارش نشد.

مقامات ناسا خطر سقوط قطعات موشک از جو را به عنوان یک خطر غیر ضروری محکوم و اعلام کردند: این مهم است که همه کشور‌های فضایی در فعالیت‌های فضایی خود مسئول و شفاف باشند و از بهترین شیوه‌های معمول، به ویژه در رابطه با بازگشت کنترل نشده بقایای موشک‌های بزرگ که می‌تواند منجر به آسیب شدید یا تلفات جانی شود استفاده شود.

موشک Long March ۵B به گونه‌ای طراحی شده است که به اولین مرحله تقویت کننده اجازه ورود مجدد کنترل نشده را می‌دهد. مقامات چینی ادعا می‌کنند که این موشک ایمن است، به گونه‌ای که اکثر اجزای آن در جو می‌سوزد.

با این حال کارشناسان می‌گویند که اجازه دادن به این سقوط‌های کنترل نشده غیرمسئولانه و خطرناک است.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.