سردار سید تیمور حسینی با اشاره به موضوع اسقاط خودروها گفت: طبق برآوردها ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که شامل ۴۷ درصد از وسایل نقلیه میشود. بر اساس آمار گوناگون، نقص فنی خودروها به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی ۵۰ درصد تصادفات تاثیرگذار است و اگر ایمنی خودرو مطلوب بود، این تصادفات به وقوع نمیپیوستند. در اغلب تصادفات اگر خودرو قابلیت این را داشت که راننده را در موقعیت عدم فرار قرار ندهد، سانحه رخ نمیداد و این نقش و تاثیر مهم وضعیت فنی خودرو روی بروز تصادفات را نشان میدهد.
وی ادامه داد: سازمان استاندارد حرکت خوبی انجام داد و جلوی ورود برخی خودروهای ناایمن به ناوگان حمل و نقل را گرفت. علیرغم این موضوع، ما شاهد پدیدهای هستیم که در آن ساینای معمولی را تبدیل به ساینای اس میکنند یا از پسوندهای پلاس استفاده میکنند و تنها قیمت گزافتری روی محصول خود میگذارند و با این پسوندها و پیشوندها مجوز خودرو را دریافت میکنند. در کل وضعیت ما در زمینه خودرو اصلا مناسب و در شان مردم ما نیست.
حسینی با اشاره به آمار اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه در کشور تولید شد و در سمت مقابل تنها ۲۹ هزار وسیله تقلیه اسقاط شد. حتی با نسبت چهار به یک و اسقاط یک وسیله به ازای تولید چهار وسیله نقلیه، باید ۲۵ درصد از این عدد اسقاط میشد. فلسفه اسقاط خارج شدن وسایل نقلیه فرسوده و ورود خودروهای باکیفیت است، اما متاسفانه با اصلاحیه جدیدی که در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشنهاد شدهاست، باید فاتحه موضوع اسقاط را خواند. نمیدانم این اصلاحیه با چه منطق و فلسفهای ارائه شدهاست. در این اصلاحیه از قرعهکشی نیز حرف یه میان آمده درحالی که ما قرار است قرعهکشی را تعطیل کنیم، اما با این اصلاحیه قرار است قرعهکشی نیز به قانون بیاید. من از مجلس شورای اسلامی میخواهم به هیچ عنوان به این اصلاحیه رای ندهند.
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد: روندی که ما در اسقاط درپیش گرفتیم ایراد دارد. این حوزه تبدیل به حوزهای پررانت و فساد شدهاست. برخی با استفاده از رانتشان ۵۰۰ گواهی اسقاط میگیرند و بعدا آن را به فروش میرسانند. همه در این آشفتگی دستوپا میزنند و تنها عدهای در این میان سود میبرند. اگر خودروی فرسودهای نداشتیم، میشد با این وضعیت کنار آمد، اما زمانی که ۱۷ میلیون خودروی فرسوده داریم، باید به اسقاط به صورت جدیتری پرداخته شود.
وی با اشاره به موضوع سن فرسودگی خودروها نیز گفت: در ماده هشت قانون هوای پاک به موضوع سن فرسودگی اشاره شده که آن هم با شکایت یک نفر منسوخ شد. به این موضوع نیز باید به شکل مشخص و با سازوکار درست پرداختهشود. همچنین در موضوعی مانند اسقاط باید مشوقهایی در نظر گرفته شود، اما متاسفانه الان دغدغه این است که قرار است پول این ماجرا به جیب چه کسی برود!
حسینی با اشاره به آمار اسقاط در موتورسیکلتها نیز اظهار کرد: ما ۱۲ میلیون موتورسیکلت داریم که ۹۲ درصد آنها فرسوده هستند، اما آمار اسقاط درمیان آنها صفر مطلق است. اسقاط نیازمند سیاستهای تشویقی است. وقتی از پلیس انتظار برخورد دارند، باید بگویند که آیا میتوان از تردد ۴۷ درصد وسایل نقلیه که فرسوده هستند در تهران جلوگیری کرد؟
وی تصریح کرد: در هر موضوعی بهخصوص اسقاط، باید تعادل بین حق و تکلیف ایجاد شود. اسقاط نباید به شمارهگذاری وصل شود و باید تکلیف آن پیش از واردات و تولید مشخص شود. وقتی اسقاط به شمارهگذاری وصل شود پلیس در عمل انجام شده قرار خواهد گرفت.