دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: یکی از بزرگترین مولفه‌های فرهنگ عمومی جامعه ایران از دیرباز تا کنون عدالت خواهی و ظلم ستیزی بوده است.

مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: هوشمندی جمهوری اسلامی ایران در دهه ۶۰ باعث شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمع تخصصی و دبیر خانه تخصصی را برای مناسبات فرهنگ عمومی، به ویژه مناسبات و رفتار و سبک زندگی را ایجاد کند. این شورا به مثابه‌ی بازوی اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی متکفل رصد، پیمایش، برنامه ریزی و بهینه سازی مناسبات فرهنگ رسمی و عمومی شد.

به گفته امامی، فرهنگ عمومی مجموعه‌ای از ارزش‌های پذیرفته شده و تعیین شده در قالب زبان، مناسک، آداب، روابط و سبک زندگی است که مبتنی بر بنیاد‌های معقول و مشروع در یک جامعه قابل لمس است.

امامی گفت: فرهنگ عمومی فرهنگ عرف، زندگی اوساط الناس است، البته فرهنگ عمومی موضوع رشد، حرکت به سوی تقویت روح ملی و تضعیف روح ملی همیشه بوده و است.

وی افزود: فهم به موقع اقتضائات، تغییرات و ظرفیت‌های فرهنگ عمومی، تحولات و هویت ملی و تنوع فرهنگی و از همه‌ی این موارد مهم‌تر تطبیق با تغییرات ممکن و مطلوب و احتراز از عقب ماندن یا متسلب ماندن نسبت به تحولات فرهنگی جهان از مهم‌ترین ماموریت‌ها و رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی بوده است که متاسفانه در ۱۵ سال اخیر با افول مواجه بود.

امامی گفت: دولت سیزدهم با درک راهبردی از فرهنگ و ضرورت تقویت مناسبات بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی و پیش گیری از ایجاد گسل‌های فرهنگی در زندگی اجتماعی با این شورا و مراکزش در استان‌ها مورد توجه جدی قرار داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: لذا دولت در وظایف نظارتی، حمایتی، مشارکت آفرینی و هدایتی خود بر تعامل منطقی با مردم و بدنه‌ی عموم جامعه می‌تواند تسهیلگر رشد در فرهنگ عمومی جامعه باشد، بزرگترین وظیفه دولت اسلامی از باب اصل امر به معروف و نهی از منکر تسهیل رشد و تعالی در عرف موجود جامعه است.

او می‌گوید: فرهنگ عمومی عرصه تعامل و تلازم حق و تکلیف است، حقوق مردم و دولت، تکالیف مردم و دولت، تنظیم بهینه بین این دو یک رسالت بزرگ در هر نظام سیاسی است، اما مقدمه و بستر این تنظیم بین حقوق و تکالیف و عدم تشویش یا تنقیص در روابط بین حقوق و تکالیف وظیفه سترگ مصلحان فرهنگی جامعه است، آنچه که امروز در جامعه ما دیده می‌شود به نوعی بهم ریختگی تلازم و تعامل حق التکلیف در دو سوی حاکمیت و مردم است.

امامی گفت: مردمی که خود را فقط محق بدانند و به تکالیف خود در نسبت با جامعه و نظام رسمی مقید نباشد و یا دولتی که اولا پررنگ‌تر تکالیف خود را در قبال مردم و درک تغییرات و نیاز‌های مردم به خوبی انجام ندهند عرصه و مسیر گفتگو و تعامل بین فرهنگ رسمی و عمومی را بر خود می‌بندند و روز به روز شکاف بین فرهنگ رسمی و عمومی بیشتر خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: یکی از بزرگترین مولفه‌های فرهنگ عمومی جامعه ایران از دیرباز تا کنون عدالت خواهی و ظلم ستیزی بوده است، یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی احیای این مولفه سترگ هویت ملی و روح جمعی ایرانیان بوده و این ظلم ستیزی خود را در نفی استکبار مدرن و مقابله با مصادیق تام استکبار و زورگویی نشان داد.

به گفته امامی، با همه تفاوت‌ها و رویکرد‌هایی که وجود دارد که ما هر چه باشیم و هر رویکردی داشته باشیم همه ایرانی و ظلم ستیز هستیم و اجازه نخواهیم داد ولو به بهانه‌ی گفتگو و اعتراض درون خانواده، سلطه گر نامحرم به حریم حرم یعنی جامعه و نظام اسلامی ورود پیدا کند.

امامی گفت: رسانه‌هایی که مورد اعتماد نباشند جامعه را بی دفاع و بدون حریم تقدیم گرگ‌های رسانه‌ای خارج از خانواده می‌کنند که با تروریزم رباتیک اذهان و میدان افکار عمومی را به قتلگاه خونین تبدیل می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: بزرگترین چالش امروزی نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران مسئله اعتماد است که همه ما موظفیم به روش‌های مختلف و با بهره گیری از حرفه‌ای گرایی، استقلال گرایی و روایت اول اعتماد را به نظم رسانه‌ای جامعه برگردانیم.

او می‌گوید: رسانه‌هایی که اساسا هیچ خبرنگار و هیچ منبع موثقی در داخل کشور ندارند و صرفا یک ایدئولوژی و درخواست و سفارش سیاسی را باز تولید رسانه‌ای می‌کنند در شرایط تشویش افکار عمومی می‌توانند آثار بسیار منفی را بر سرمایه اجتماعی وارد کنند.

امامی گفت: امروز بزرگترین خدمت به سرمایه اجتماعی اصلاح اعتماد مردم و رژیم اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی است تا بتوانیم سرمایه اجتماعی را احیا و بر اساس آن هویت ملی خود را تقویت کنیم.

به گفته امامی، دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی در دوره‌ی جدید متاثر و هماهنگ با رویکرد مقام معظم رهبری نسبت به استقبال تحول رفتن و رویکرد بیانیه گام دوم، رویکرد مورد اعتماد و وثوق دولت تلاش خود را برای کاهش گسل‌ها و تضعیف دشمن ساخته میان فرهنگ عمومی، فرهنگ رسمی، فرهنگ نخبگانی جامعه انجام داده است و یکی از نمود‌های آن تصویب بیانیه‌های راهبردی در مسائل یا معما‌های لاینحل فرهنگی کشور بوده است.

امامی گفت: تقویت شورا‌های فرهنگ عمومی در استان‌ها، شهرستان‌ها و تاکید بر زیست بوم‌ها و تنوع فرهنگی، تصویب روز استان‌ها در تقویم ملی کشور، تاسیس قرارگاه باالفعل و چابک در عرصه‌های مهم سبک زندگی و سرمایه اجتماعی و تقویت امید از مهم‌ترین حرکت‌های دبیرخانه و شورا بوده است، اما از همه‌ی این‌ها مهم‌تر تحول در زبان و ابزار‌های کارآمد نظام فرهنگی جامعه است که با هماهنگی و انگیزه بخشی شورا در حال رخ دادن است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما عهد کرده ایم که پایایی و تحکیم ارزش‌های ایرانی اسلامی انقلابی را در عین شجاعت و جسارت نسبت به پویایی‌ها و درک تغییرات نسلی و عصری مورد توجه قرار بدهیم، به این فناوری و روش شناسیِ تعامل میان پویایی و پایایی رسیده ایم و بدون لکنت زبان از ارزش‌های ملی و مولفه‌های تحکیم بخش هویت نسلی صحبت می‌کنیم.

امامی گفت: توجه به نوجوان و کودک ایرانی، توجه به صنایع فرهنگی، رسانه ای، توجه تام به روزآوری آداب و مناسک، رسوم، جشن ها، اجتماعات مردمی و در راس آن اجتماعات و مناسکات اجتماعات مذهبی و معنوی مورد تاکید ما است که البته در قالب نضهت بازگشت به مسجد، بازگشت به خانه و محله رخ می‌دهد.

امامی گفت: معما‌هایی در حوزه فرهنگ و تحولات نسلی، جنسی و حتی عرصه‌های صنایع و رسانه‌های فرهنگی که ما تا پیش از این با سکوت یا عدم توجه و غفلت نسبت به آن‌ها یک مسیر را در فرهنگ عمومی و یک مسیر را در فرهنگ رسمی شاهد بوده ایم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: به نظر می‌رسد مشترکات بزرگ هویت ایرانیان اقتضای اجماع و انسجام فرهنگی بسیار بالایی دارد، و ما مبتنی بر این انسجام فرهنگی به دنبال مدیریت تحول و راهبری پویایی در عین تاکید بر پایایی در هویت ملی ایران هستیم.

امامی گفت: نقیصه و کمبود نظام فرهنگی ما خانواده زدایی، مسجد زدایی و محله زدایی از تربیت و فرهنگ بوده است، ما بر آن هستیم تا مسجد، خانواده و محله را احیا کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار