مسئول روابط عمومی مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان از اجرای طرح پژوهشی و مطالعاتی شناسایی و ثبت میراث فرهنگی ناملموس قبرستان تاریخی تخت فولاد اصفهان خبر داد.

زهرا ترکی با اشاره به اینکه گورستان‌های تاریخی بخش مهمی از مناظر طبیعی و مصنوع محیط پیرامون ما هستند و به واسطه ارتباطات ساختاری خود با جنبه‌های اسطوره ای، اخلاقی و دینی سهم مهمی در باور‌های اعتقادی انسان‌ها دارد، بر اهمیت توجه به عرصه‌های تدفینی دردیدگاه دینی و ضرورت پاسداشت حرمت قبور و محدوده‌های پیرامونی آن‌ها تاکید کرد.

او در ادامه توجه به ارزش‌های ملموس و ناملموس پنهان در قبرستان تاریخی تخت فولاد را مهم دانست و نظام پیچیده و پذیرفته شده ایی از نشانه ها، یادمان‌ها و موتیف‌های انتزاعی از جمله سنگ قبور، بنا‌های آرامگاهی و آئین‌های به جا مانده و... گورستان تخت فولاد را به عنوان میراث ناملموس تخت فولاد نام برد که لازم است در قالب یک اقدام مطالعاتی و پژوهشی شناسایی، ثبت و تحلیل گردد.

مسئول روابط عمومی مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاداصفهان با توجه به مأموریت این مجموعه در حفظ و احیای این عرصه فرهنگی و تاریخی و با توجه به نقش غیر قابل انکار قبرستان‌ها به عنوان بخشی از حافظه جمعی شهر‌ها و کارکرد این عرصه‌های تاریخی به عنوان یکی از عناصر هویت بخش سکونت گاه انسانی ثبت میراث ناملموس تخت فولاد را اولویت پژوهشی این مجموعه دانست.

او در ادامه افزود: احیاء و تکثیر برخی از میراث ناملموس قابلیت تکثیر و الگوسازی ملی و جهانی خواهد داشت.

پژوهشگران، محققین و مراجع علمی و دانشگاهی جهت شرکت در فراخوان این پروژه مطالعاتی می‌توانند به وب سایت my.isfahan.ir مراجعه و یا جهت راهنمایی بیشتر باشماره ۰۳۱۳۶۶۳۸۸۹۰تماس حاصل فرمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.