معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: ۱۴.۲۲ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال استان اردبیل مبتلا به بیماری دیابت هستند.

دکتر محمد جعفرزاده میانگین ابتلای به دیابت در کشور را ۱۴.۱۵ درصد و حدود ۷.۵ میلیون نفر از جمعیت بالای ۲۵ سال ذکر کرد و گفت: درصد ابتلا به این بیماری در استان اردبیل کمی بالاتر از میانگین کشوری است.  

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل همچنین با اشاره به فرا رسیدن ۲۳ آبان ماه روز جهانی دیابت می گوید: انتظار می رود که همه شهروندان، جهت بررسی وضعیت خود از نظر ابتلا به دیابت و عوارض خطر مربوط به این بیماری اقدام کرده و با پیشگیری و اقدام به موقع، از آثار جبران ناپذیر ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

او همچنین با اشاره به نامگذاری ۲۱ الی ۲۷ آبان ماه هر سال تحت عنوان هفته ملی دیابت گفت: شعار روز جهانی دیابت امسال "با آموزش دیابت، از آینده خود محافظت کنیم" انتخاب شده است.

دکتر جعفرزاده مدیریت دیابت را نیازمند مراقبت، کنترل و درمان روزانه و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و آموزش مداوم دانست و می گوید: افراد مبتلا به دیابت برای درک وضعیت خود و انجام اقدامات خودمراقبتی روزانه و ضروری و نیز به منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض این بیماری، نیاز به آموزش مداوم دارند.

او با تاکید بر ضرورت بررسی و پیشگیری از ابتلا به دیابت گفت: دیابت یک بیماری جدی و مزمن است که در صورت کنترل نشدن، می‌تواند منجر به بروز عوارض قابل توجه، ناتوانی و حتی مرگ فرد مبتلا شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل می گوید: طی سال‌های اخیر، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به یکی از بزرگترین اپیدمی‌های تاریخ تبدیل کرده است و طبق آمار، درحال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال ۲۰ الی ۷۹ سال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند.

جعفرزاده تعداد مبتلایان دیابت در جهان را حدود ۵۳۷ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تقریبا نیمی از این افراد نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند و این عدم اطلاع از ابتلا به این بیماری در استان اردبیل نیز مشاهده می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.