مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۲۳ دز واکسن طیور نیز در میان مرغداران استان توزیع شده است.

بهلول تکلوی گفت: با انتشار خبر آلوده شدن دو واحد مرغ تخمگذار به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از استان‌های شرق کشور، تیم‌های واکنش سریع دامپزشکی اردبیل برای مهار و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به حالت آماده باش درآمدند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه این بیماری به صورت شبانه‌روزی توسط ماموران دامپزشکی در استان رصد می‌شود، می گوید: با توجه به شروع فصول سرد سال و کاهش دمای هوا و آغاز مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر احتمال شیوع این بیماری و ورود ویروس های جدید تحت تیپ های نا متعارف و ایجاد بیماریزایی در استان وجود دارد.

او با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع آنفلوانزا گفت: احتمال آلوده شدن فارم‌های صنعتی و طیور بومی در استان بسیار بالا است لذا ضرورت دارد سطح هوشیاری را بسیار بالا برده و آمادگی کامل خود را برای مقابله با بیماری حفظ کنیم و آماده جنگ ناخواسته با این ویروس باشیم.

تکلوی گفت: روستائیان و پرورش دهندگان طیور بومی و سنتی ضمن تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیرعادی و یا افت معنی‌دار مصرف دان و آب و یا کاهش تولید مراتب را بلافاصله به نزدیکترین مرکز دامپزشکی استان گزارش دهند.

به گفته او، با هدف کنترل این بیماری از ابتدای امسال بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان انجام شده و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است و ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۲۳ دز واکسن طیور نیز در میان مرغداران توزیع شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: با رصد و پایش‌ها در حال حاضر استان اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی است و اگر هشدارها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی قرار گیرد هیچگونه مشکلی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ وجود نخواهد داشت.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.