سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال در مجموع حدود ۶ میلیارد تومان هزینه اقدامات مرمتی شده است.

احسان زهره‌وندی سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص اقدامات مرمتی انجام شده در خراسان رضوی گفت: مرمت‌ها در دو دسته مرمت‌های اضطراری و مرمت‌هایی که به آن‌ها اعتبار اختصاص داده شده، انجام شده است. در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ مرمت‌های دارای اعتبار تخصیص یافته شامل گنبد سبز در مشهد، بابا لقمان در سرخس، ربات فخرآباد و مسجد جامع در بجستان، بیهقی و ششتمد هستند.

او افزود: در مجموعه‌هایی مانند آرامگاه فردوسی، خیام و عطار نیز اقدامات مرمتی و حفاظتی انجام شده است. بخشی از اقدامات مربوط به موزه بردسکن نیز انجام شده است و همچنان نیز کار مرمت در این موزه ادامه دارد.

سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: در ۶ ماه دوم برخی از مجموعه‌ها درخواست اعتبار کردند که مواردی، چون ساماندهی مجموعه تاریخی سنگ بخش فریمان، محوطه‌سازی برج رادکان، مرمت کامل سرای عزیزالله‌اف که طرح آن در حال تهیه و کار‌های اجرایی آن در شرف انجام است را شامل می‌شود. همچنین اجرای طرح مسیر گردشگری قنات قصبه که بخشی از آن مصوب شده و در مرحله اجراست، ادامه مرمت و ساماندهی مجموعه بیهقی در ششتمد، مرمت بنای هارونیه در توس و محوطه‌سازی برج علی آباد کاشمر که طرح آن تکمیل شده و به مراحل اجرایی رسیده از دیگر موارد است.

زهره وندی بیان کرد: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۶ میلیارد تومان هزینه اقدامات مرمتی شده و اعتبار ۶ ماه دوم ابلاغ نشده است، اما پیش‌بینی می‌کنم اعتبارات خوبی تخصیص یابد. در سفر ریاست جمهوری نیز اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اعتبارات خوبی دریافت کرد که جای امیدواری دارد.

هزینه‌کرد ۱۰ میلیاردی برای مرمت ۱۰۰ پروژه در سال ۱۴۰۰

او تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ مجموع مرمت‌های اضطراری و دارای اعتبار حدود ۱۰۰ پروژه بوده و مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای آن‌ها هزینه شده است. این موارد مرمت مسجد جامع چشام سبزوار، بازار فرش مشهد، محوطه‌سازی آسباد‌های نشتیفان، مرمت ربات لاری و مرمت برج و باروی توس را شامل می‌شود.

سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی درخصوص نحوه انجام مرمت‌ها تأکید کرد: مرمت‌های اضطراری را با نیروی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تعدادی استادکار که در اختیار هستند، انجام می‌شود. مرمت‌هایی که اعتبار به آن‌ها تخصیص می‌یابد و برنامه‌ای از پیش برایشان تعیین شده است به دست پیمانکار سپرده می‌شوند.

زهره‎وندی اظهار کرد: در ابتدا مدارک مربوط به مرمت جمع‌آوری و در سامانه بارگذاری می‌شود. گروه‌های پیمانکاری دارای صلاحیت مرمت ابنیه تاریخی از تمام کشور در مناقصه شرکت می‌کنند و پس از طی مراحل قانونی کار مرمت به پیمانکاری که در مناقصه برنده شده است، سپرده می‌شود. داشتن سابقه کار ابنیه، توانمندی و مهارت لازم بخشی از صلاحیت‌های پیمانکاران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.