معاون فنی مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: در این استان به ازای حدود هر صد هزار نفر، ۱۱/۳ نفر و در شهرستان مشهد، ۱۲/۳ نفر مبتلا به بیماری سل هستند.

جعفری نژاد افزود: این در حالی است که در کشور به ازای حدود هر صد هزار نفر، ۷/۶ نفر بیمار مبتلا به سل داریم.

وی سل را یک بیماری عفونی و مسری که اعضای مختلف بدن مخصوصا ریه‌ها را درگیر می‌کند، معرفی کرد و افزود: میکروب سل از طریق سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن، از فرد مبتلا در هوا پخش و با تنفس وارد بدن بقیه افراد می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی با اشاره به شدت بالای سرایت سلِ ریوی هم اظهار داشت: در این نوع بیماری، هر فرد مبتلا می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر را آلوده کند.

او ادامه داد: بیشترین افرادِ در معرض ابتلا به سل، کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به دیابت، ایدز، بیماری‌های مزمن کلیوی و بیماران سرطانی هستند.

جعفری نژاد، سرفه بیش از دو هفته، خلط خونی، تب، کاهش اشتها، تعریق شبانه، خستگی زودرس و درد قفسه سینه را از مهم‌ترین علایم ابتلا به سل برشمرد و درباره اصلی‌ترین روش تشخیص بیماری هم گفت: آزمایش خلط صبحگاهی در آزمایشگاه‌های مرکز خدمات جامع سلامت، در تمام نقاط شهر به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر معاینه پزشک و آزمایش تشخیص بیماری، دارو درمانی نیز به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

جعفری نژاد تصریح کرد: سل به شرطی به طور قطعی درمان می‌شود که در وهله نخست باید طی دستورالعمل مربوطه دارو تجویز شود و بیمار هم دقیقا آن را مصرف کند که بسته به نوع بیماری، شش تا ۱۲ ماه دوره درمان بیماری به طول می‌انجامد.

او با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای مبتلانشدن به این بیماری هم گفت: رعایت بهداشت فردی، تزریق واکسن ب س ژ در بدو تولد، تغذیه مناسب و ورزش کردن، از جمله اقداماتی به شمار می‌رود که برای پیشگیری از ابتلا به سل باید انجام داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.