رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور کیفرخواست برای ۱۶۴ نفر از اغتشاشگران در استان به اتهام اقدام علیه امنیت کشور خبر داد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با حضور در ندامتگاه مرکزی بندرعباس از بند بازداشتی‌هایی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شده اند، بازدید کرد.

مجتبی قهرمانی در حاشیه این بازدید از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای ۱۶۴ نفر از اغتشاشگران به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، اغتشاش، تحریک موثر به قتل، تمرد توام با ضرب و جرح ماموران حافظ نظم و امنیت و تخریب و تحریق اموال عمومی و دولتی خبر داد.

قهرمانی گفت: پرونده متهمان اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در زمان مهقول در شعب دادسرا مورد بررسی قرار گرفته و پرونده این افراد پس از صدور کیفر خواست به همراه دلایل، مستندات و ضمائم پرونده به دادگاه ارسال شده است.

او گفت:با توجه به مطالبه عمومی و دستور مؤکد رئیس قوه قضاییه در این خصوص، وقت رسیدگی دادگاه با رعایت مواعد و در سریع‌ترین زمان قانونی تعیین شده و اولین جلسه این دادگاه پنجشنبه هفته جاری با حضور شکات و وکلای متهمان برگزار می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: دستگاه قضایی در روند رسیدگی به اتهامات دستگیرشدگان رعایت اصل بی طرفی، عمل به قانون و پرهیز از هرگونه هیجانات و اقدامات احساسی را سرلوحه کار خود قرار داده و در جریان دادرسی توجه جدی به مقررات، حقوق متهمان، حقوق شهروندی و کرامت انسانی مورد تاکید قرار گرفته است.

قهرمانی گفت: در دوره تحول نوین قوه قضاییه رسیدگی‌های قانونی قاطع با نگاه سیاست جنایی و جرم شناسی و توجه به اصول مسلم حقوقی از جمله فرض برائت، اصل شخصی کردن مجازات‌ها و توجه به جنبه اصلاحی و تربیتی آن به صورت ویژه مد نظر است.

او گفت:در هر حال همه متهمین و محکومین ناآرامی‌های اخیر، از فرزندان همین نظام هستند و عملکرد ما باید به نحوی باشد که دشمنان این نظام نتوانند نسبت به جذب آن‌ها اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: طبق قانون، متهمان حق برخورداری از وکیل را دارند و همچنین بر اساس نظر مقام قضایی، تعداد قابل توجهی از دستگیرشدگان که توانسته اند وثیقه و کفیل معرفی کنند با قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند که تصمیمات متفاوت بسته به نوع و میزان اقدامات مجرمانه متهمان و آزاد شدن تعدادی از متهمان با قرار متناسب قانونی حکایت از بلوغ دستگاه قضایی و تخصص قضات با رعایت اصل بی طرفی توسط ایشان دارد.

او گفت: با توجه به روشن شدن زوایای مختلف توطئه‌های دشمن و جنگ ترکیبی تمام عیاری که با استفاده از همه تجهیزات و امکانات خود علیه کشور ما راه انداخته بودند از این تاریخ به بعد در صورت ارتکاب اقدامات مجرمانه، ادعای عدم اطلاع و ادعای تأثیر هیجانات و احساسات به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و با هر نوع رفتار مجرمانه به صورت قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.