امام جمعه شیراز:

فلسفه اخلاقی روش‌های درمان ناباروری در سطح جامعه تبیین شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به احکام دینی در حوزه باروری و ناباروری، بر اهمیت تبیین حقوق و فلسفه اخلاقی روش‌های درمانی این حوزه تاکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، در نشست بررسی چالش‌های درمان ناباروری که با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، با تاکید بر اهمیت دسترسی مردم به روش‌های نوین درمانی گفت: از جمله محور‌های مهم پیشبرد برنامه‌های این حوزه، تبیین حقوق و فلسفه اخلاقی روش‌های درمان ناباروری است که باید با افزایش آگاهی در سطح جامعه پیگیری شود.

او با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی گسترده به عموم مردم و متخصصان در خصوص احکام باروری و ناباروری چالش‌های موجود را کاهش می‌دهد، دستاورد این امر را ایجاد مسیری هموار پیش روی متقاضیان و مجریان دانست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با هشدار نسبت به ارائه مسیر اشتباه فلسفه اخلاقی باروری از سوی جوامع غربی، افزود: واکاوی فلسفه اخلاقی باروری در غرب برای جوانان، به تقیّد در مسائل شرعی و در نتیجه سلامت جامعه منجر می‌شود.

محمود نجابت مشاور عالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این دیدار با تاکید بر تلاش مجموعه دانشگاه برای گسترش زمینه‌های دسترسی مردم به مراکز دولتی در حوزه درمان ناباروری، گفت: در کنار اقدامات صورت گرفته در این زمینه، ظرفیت ایجاد شده در بخش خصوصی، در تسهیل روند خدمت رسانی به گروه هدف بسیار کمک کننده است.

او در ادامه بر لزوم پایبندی تمام مراکز ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری به قوانین حقوقی، شرعی و اخلاقی تاکید کرد.

دکتر مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز دیگر عضو این نشست بود که با اشاره به این موضوع که مراکز موجود پاسخگوی نیاز مردم نیست، از پیگیری برای راه اندازی مرکزی با هدف افزایش دسترسی مردم، در راستای ساماندهی مسیر دریافت خدمات این حوزه با بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی خبر داد.

او با بیان اینکه بخش خصوصی باید قوانین حقوقی، شرعی و اخلاقی را به صورت کامل رعایت کند، بر نظارت مستمر بر چگونگی ارائه خدمات تاکید کرد.

عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این دیدار گفت: لازم است برای داشتن اطلاعات صحیح از وضعیت ناباروری در جامعه، با تهیه یک نرم افزار جامع و در یک بسیج همگانی، اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم سازی و برنامه ریزی جمع آوری شود.

او اضافه کرد: وجود اطلاعات صحیح از وضعیت ناباروری در جامعه می‌تواند منجر به دستیابی به نتایج ملموس با انجام اقدامات مداخله‌ای ساده شود.

رضاییان زاده با اشاره به تصویب ۳۰ مصوبه مرتبط با موضوع ناباروری در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام این امر مهم را گامی تاثیرگذار در دستیابی به اهداف برنامه ملی جوانی جمعیت دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار