معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: کاروانسرای دولت‌آباد شهرستان فراهان با قرارداد ۲۵ ساله به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

حسین محمودی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کاروانسرای دولت‌آباد در شهرستان فراهان با کاربری گردشگری، اقامتی و پذیرایی با قرارداد ۲۵ ساله و در قالب اجاره سالیانه به سرمایه‌گذار واگذار شده است که طبق زمان‌بندی، دو سال اول صرف مرمت می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه نحوه و شرایط واگذاری کاروانسرای دولت آباد به بخش خصوصی تسهیل شده افزود: این کاروانسرای تاریخی در راستای اجرای دستورالعمل موضوع ماده ۲۷ قانون بودجه در قالب قرارداد اجاره از سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده است.

او اضافه کرد: طرح مرمت و احیای کاروانسرای دولت‌آباد در شهرستان فراهان به ۲۰ درصد پیشرفت رسیده و اقدامات مرمتی اولیه همچون خاکبرداری، آواربرداری اطراف و داخل بنا، پی‌گردی و مشخص کردن پایه‌ها و کف اصلی، عملیات روشنایی، برداشتن دیوار‌های فرسوده و پی‌سازی مجدد آنها، اقدامات حفاظتی، بازسازی طاق انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به پیشنهاد سرمایه‌گذار این طرح و به دلیل تورم و موانع اقتصادی بیان کرد: این موضوع در جلسه کارگروه واگذاری‌ها با حضور نمایندگانی از سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی، اقتصاد و داریی، معاونت عمرانی استانداری، صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: بعد از بازدید کارشناسی مجدد با توجه به شرایط موجود، واگذاری کاروانسرا به سرمایه گذار تجدید نظر خواهد شد و زمان بهره‌برداری کاروانسرا بر اساس طرح کارشناسی افزایش خواهد یافت.

محمودی تاکید کرد: این کاروانسرا با معماری زیبا، از معدود کاروانسرا‌های استان است که با توجه به مساحت بالا و قرار گرفتن در روستای دولت آباد و سهولت دسترسی به آن دارای ارزش بالایی برای سرمایه‌گذاری است.

او با اشاره به اینکه کاروانسرای دولت آباد قرار است به فضای اقامتی- پذیرایی و فرهنگی تبدیل شود گفت: این مکان تاریخی با توجه به دسترسی آسان موقعیت مناسب آن به یکی از نقاط پر بازدید گردشگری و اقامتی استان مرکزی تبدیل خواهد شد و می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری استان و رونق اشتغال داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.