معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گقت : احتمال خطر کم آبی تقریبا تمام شهر‌های استان را تهدید می‌کند.

علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت کم بارشی که با آن مواجهیم و احتمال تداوم آن تا پایان پاییز، گفت : هنوز زود است درباره وضعیت کم آبی شهر‌ها خصوصا در فصل گرمای سال آینده اظهار نظر کنیم، زیرا ممکن است با بهبود بارش‌ها شرایط کمی بهتر شود، در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی از وابستگی تامین آب اکثر شهر‌های استان به منابع آب زیرزمینی خبر داد و تاکید کرد: چنین شهر‌هایی با خطر بیشتری در زمینه بحران کم آبی مواجهند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تنها دو شهر سنقر و کرمانشاه را شهر‌هایی اعلام کرد که منبع تامین آب آن‌ها به ترتیب از سد‌های سلیمانشاه و گاوشان است و احتمال اینکه کمتر از شرایط تاثیر بپذیرند، وجود دارد.

مرادی اضافه کرد: البته نباید فراموش کنیم تداوم کم بارشی آورد سد‌ها را نیز کاهش می‌دهد و اینطور نیست که سد‌ها از گزند خشکسالی در امان بمانند.

به گفته این مسئول، به علاوه در شهری مانند کرمانشاه در کنار سد گاوشان بخش دیگری از تامین آب از محل چاه‌ها صورت می‌گیرد که به شدت از کم بارشی تاثیر می‌پذیرند و بدین ترتیب تقریبا اکثر شهر‌های استان با مشکل مواجه خواهند شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت بارش‌ها کاری نمی‌توان کرد، افزود: تنها راه برای اینکه شرایط تنش آبی را پشت سر بگذاریم مدیریت صحیح منابع آبی موجود است.

مرادی صرفه جوبی در مصرف آب، کمک به حفظ آب‌های زیرزمینی با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها، حرکت بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی و مدیریت مصارف آب صنعتی و کشاورزی، جلوگیری از کشت محصولات پرمصرف و ... را از جمله راهکار‌هایی دانست که می‌تواند در این شرایط کمک کننده باشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.