این تحقیقات و توافق که توسط ایالتهای اورگون و نبراسکا هدایت شد، علامت افزایش موانع حقوقی برای گوگل از سوی دادستانهای کل ایالتی است که شیوههای ردیابی کاربر این شرکت در ماههای اخیر زیر ذره بین آنها رفته بود.
به نقل از رویترز، دفتر دادستان کل ایالت آیووا اعلام کرد: گوگل علاوه بر پرداخت این مبلغ، باید شفافیت بیشتری با مصرفکنندگان درباره ردیابی موقعیت مکانی آنها داشته باشد و اطلاعات دقیق درباره آمار ردیابی موقعیت مکانی آنها را در یک صفحه وب مخصوص، ارائه کند.
تام میلر، دادستان کل آیووا در بیانیهای اعلام کرد: هنگامی که مصرف کنندگان تصمیم میگیرند اطلاعات موقعیت مکانی خود را در دستگاههایشان به اشتراک نگذارند، باید بتوانند به یک شرکت اعتماد کنند که دیگر هر حرکت آنها را دنبال نمیکند. این توافق، روشن میکند که شرکتها باید در نحوه ردیابی مشتریان، شفاف باشند و قوانین ایالتی و فدرال را رعایت کنند.
خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل اعلام کرد مطابق با بهبودهایی که در سالیان اخیر انجام دادیم، به این توافق رسیدیم تا تحقیقاتی که بر مبنای سیاستهای محصول قدیمی این شرکت بود و سالها پیش تغییر کردند، پایان پیدا کند.
گوگل در یک پست وبلاگ اعلام کرد در ماههای آینده، بهروزرسانیهایی انجام خواهد داد و کنترل و شفافیت بیشتری درباره اطلاعات موقعیت مکانی فراهم میکند. این تغییرات شامل راحتتر شدن حذف اطلاعات موقعیت مکانی هستند. کاربران جدید کنترلهای حذف خودکار خواهند داشت که به آنها اجازه میدهد به گوگل دستور دهند اطلاعات خاصی را وقتی به مدت مشخصی رسید، حذف کند.
دادستانهای کل ایالتهای آمریکا سال ۲۰۱۸ پس از گزارشی مبنی بر این که گوگل حتی وقتی کامل اطلاعات مکانی را غیرفعال میکنند، همچنان به ردیابی آنها ادامه میدهد، تحقیقاتی را گشودند. نتیجه این تحقیقات نشان داد گوگل مصرف کنندگان را درباره شیوههای ردیابی مکان از اواخر سال ۲۰۱۴ گمراه کرده است که این اقدام، نقض قوانین ایالتی حمایت از مصرف کننده بوده است.
آریزونا پرونده مشابهی علیه گوگل گشود که با پرداخت ۸۵ میلیون دلار در اکتبر سال ۲۰۲۲ توسط این شرکت، فیصله پیدا کرد. ایالتهای تگزاس، ایندیانا، واشنگتن و منطقه کلمبیا در ژانویه از گوگل بر سر شیوههای فریبکارانه ردیابی مکان که حریم خصوصی کاربران را نقض میکند، شکایت کردند.
گوگل در نیمه اول امسال، ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات داشته که بیش از سایر فروشندگان تبلیغات آنلاین بوده است. موقعیت مکانی کاربر به تبلیغاتکنندگان کمک میکند تبلیغات هدفمندتر را به کاربران نمایش داده و توجه او را جلب کنند.