ایتالیا در نشستی دو روزه در دانشگاه فلورانس این کشور اعلام کرد پروژه‌های متوقف‌شده فرهنگی خود را در افغانستان از سر می‌گیرد.

نشست دو روزه در دانشگاه فلورانس ایتالیا در مورد ساحات تاریخی پاکستان، افغانستان و به خصوص بامیان برگزار شد.

در روز نخست این نشست در مورد بررسی وضعیت ساحات تاریخی و فرهنگی پاکستان و افغانستان و همچنان تعامل با طالبان بحث شد. در روز دوم، مباحث روی ساحات تاریخی و فرهنگی بامیان متمرکز بود.

داکتر کریستینا منگازی، هماهنگ‌کننده بخش فرهنگ، آموزش و گردشگری سازمان همکاری توسعه‌ای ایتالیا گفت بخش انکشافی ایتالیا دوباره کار پروژه‌های متوقف شده فرهنگی خود را در ساحات تاریخی و باستانی افغانستان و خصوصاً در بامیان آغاز می‌نماید.

با تسلط طالبان درماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، اکثر کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در افغانستان متوقف کردند.ایتالیا نیز بخاطر وضعیت سیاسی در افغانستان، پروژه‌هایشان متوقف شده بود.

منگازی گفت در چنین شرایطی در کشورهای عراق، لبنان و اردن هم کار کردیم و پروژه‌های خود را در افغانستان هم ادامه می‌دهیم. تاکنون این پروژه‌ها به دلیل تغییر حکومت به تاخیر افتاده بود.

در افغانستان و به ویژه در ولایت بامیان ساحات تاریخی و باستانی زیادی وجود دارند. گزارش‌ها می‌رسانند که در یک سال گذشته تحت حاکمیت طالبان، شماری از این ساحات در حال تخریب و نابودی قرار دارند. همچنان از کنده کاری‌های غیرقانونی نیز گزارش شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.