نماینده چین در نشست مشورتی مسکو گفت: آمریکا منشأ مشکلاتی است که افغانستان با آن مواجه است و لازم است مسئولیت اصلی بازسازی افغانستان را بر عهده بگیرد.

پکن در نشست مشورتی مسکو برای افغانستان که با حضور ۱۱ کشورهای همسایه و منطقه در مسکو افتتاح شد، از واشنگتن خواست که پس از شکست استراتژیک آمریکا در این کشور، مسئولیت بازسازی افغانستان را به عهده بگیرد.

نشست مسکو برای افغانستان با حضور ۱۱ کشور روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان در مسکو برگزار شد.

اولین نشست مسکو برای افغانستان در آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد. این نخستین بار است که طالبان در نشست مسکو حضور ندارند.

شیائوونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان امرروز (چهارشنبه، ۲۵ عقرب) در چهارمین نشست مشورتی مسکو در مورد افغانستان گفت: "آمریکا منشأ مشکلاتی است که افغانستان امروز با آن مواجه است. لازم است که مسئولیت اصلی تقویت و بازسازی افغانستان را به عهده بگیرند."

نماینده چین تأکید کرد که خروج آمریکا از کابل در سال ۲۰۲۱ نشان دهنده شکست کامل استراتژی آمریکاست و "دموکراسی غربی در این کشور ریشه دوانده است."

یوئه شیائوونگ گفت: ما باید از آمریکا بخواهیم که تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را پایان دهد و بدون قید و شرط وجوه مسدود شده توسط آمریکا را به این کشور بازگرداند.

این دیپلمات از همه طرف های حاضر در نشست خواست تا "برای دستیابی به صلح، ثبات و توسعه افغانستان" با یکدیگر همکاری کنند: طرف های حاضر در اینجا با افغانستان در ارتباط هستند. افغانستان و همه طرف ها همسایه هستند. این جامعه ای است که آینده مشترک دارند. این موضوع در کنگره ملی حزب کمونیست چین که اخیراً به پایان رسید منعکس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار