واکسیناسیون بیش از ۳ میلیون قطعه طیور در اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه طیور در برابر بیماری آنفولانزا در اردبیل واکسینه شدند.

بهلول تکلوی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌هایی است که سرعت شیوع آن بالا است و در بین پرندگان تلفات زیادی را به همراه دارد و از بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات به شمار می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: در استان اردبیل هیچ‌گونه علائمی از این بیماری مشاهده نشده و با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان، سعی بر این است تا با شناسایی پرندگان مبتلا به این بیماری از انتشار ویروس جلوگیری شود.

به گفته او، همه ساله در ۴۶ آبگیر و تالاب استان بیش از چهار میلیون قطعه پرنده مهاجر و بومی زمستان‌گردانی می‌کنند که امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم تعداد پرندگان مهاجر به آبگیرهای استان افزایش پیدا کند.

تکلوی گفت: پرندگان مهاجری که پارسال به استان مهاجرت کرده و در سرشماری جمعیت آنها مورد توجه قرار گرفته بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ قطعه بوده که از گونه‌های مختلف نظیر پلیکان، گاز، اردک و خودکا بوده است.

او در ادامه می گوید: امسال ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار گونه مورد پایش و مراقبت قرار گرفته و عملیات واکسیناسیون برای سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه انجام شده است.

تکلوی به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص پی.سی. آر آنفلوانزای حاد پرندگان در استان اشاره کرد و گفت: پیش از این نمونه‌ها به استان گیلان ارسال می‌شد و در مدت زمان پنج روز تا یک هفته شاهد ارسال جواب آزمایش‌ها بودیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: با راه‌اندازی آزمایشگاه پی.سی. آر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان امیدواریم به سرعت پاسخ آزمایش را دریافت و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.