رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این همایش بیان کرد: طراحی کلی در حوزه فقه نظام ساز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام و ساختار و نظام مشخصی برای آن تدوینشده و علاوه بر آن در حوزه جزییات نیز ورود خوبی به مساله شده است.
آیتالله علی اکبر رشاد، نقد ساختار فقه کنونی را از دیگر اقدامها و مباحث علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانست و ادامه داد: جوهر فقه نظام ساز، ارتباطات و مناسبات بهشرط پیوند با دیگران است درحالیکه قالب فقه کنونی ناظر به فقه فردی است و کمتر به فرد در جامعه، تمدن و حکومت و مناسبات با دیگران توجه شده است.
او با تاکید بر ضرورت تغییر و تحول در ساختارهای فقهی یادآور شد: فقه نظام ساز زمانی معنا پیدا میکند که در جامعه بروز و ظهور داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در ساختار جدید فقه، تعداد ابواب فقهی از ۵۲ باب گذشته به بیش از ۱۵۲ باب توسعهیافته است.
رشاد یادآورشد: فرهنگ در جهان کنونی بسیار تاثیرگذار است و در فقه نظام ساز باید مقوله فرهنگ مستقل باشد تا بتواند بهصورت مستقل قانونگذاری و اجرا نماید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش بیان کرد: نباید به نام فقه نظام ساز یا سایر عناوین، باری را بر دوش بگذاریم که اصولا وظیفه ذاتی فقه نیست؛ هرگونه انقسام در فقه معاصر باید حسابشده باشد.
حجتالاسلام ابوالقاسم علیدوست تصریح کرد: متولیان حوزوی و اندیشمندان باید بر روی واژگان استفادهشده دقت داشته باشند تا باری را بر دوش فقه نگذاریم که چنین تصوری در بین مردم ایجاد شود که فقه در پاسخگویی به آنها ناتوان است.
حجت الاسلام علیدوست عنوان کرد: اگر منظور از فقه نظام ساز فقه منسجم با آغاز و سرانجامی روشن باشد امری پسندیدهای است و باید بر روی آن کار و زمینههای آن تقویت شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: فلسفه اقتصاد اسلامی و زمینههای مرتبط با آن از مباحثی است که آیتالله صدر حول مسائل پیرامون فقه نظام ساز به آن ورود داشته است.
علیدوست گفت: آن چیزی که میتواند فقه نظام ساز را به وجود بیاورد اصول فقه است؛ فقه نظام ساز بدون تحول در ساختار اصول فقه کاربردی نخواهد بود.
دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز نیز در بخشی از این همایش بیان کرد: تاکنون ۱۸ همایش در موضوعهای مختلف مانند فلسفه عرفان، فلسفه اخلاق، فلسفه هنر، فلسفه فقه، فلسفه کلام، فلسفه عرفان و فلسفه فقه نظام برگزارشده و امشب نیز نوزدهمین همایش با موضوع فلسفه فقه نظام ساز برگزار شد.
حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی ادامه داد: فقه شیعه از ابتدای تاسیس خود در قرن چهارم، همواره روندی پویا و روبهرو شد داشته و همیشه پاسخگوی نیازهای جامعه خود بوده است.
دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با اشاره به عوامل رشد فقه در سالهای گذشته، ادامه داد: ظهور نیازها و سوالات جدید و محدثه از مباحثی است که سبب شده تا علما تغییرات و تحولاتی در روشها و پاسخدهیها اعمال کنند.
حجت الاسلام ایزدهی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران به خاطر ویژگیهای فقهی و دینی جاری در آن، پویایی فقه شیعه را دوچندان کرده و گستره آن را نیز توسعه داده است.
دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز عنوان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موضوعهای مختلفی مانند فلسفه فقه نظام ساز را در دستور کار خود قرار داده و مقالات زیادی نیز در این زمینه تدوینشده است.