مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین گفت: تاکنون ۱۹ بیمار در استان مورد عمل پیوند کلیه قرار گرفته اند.

فاطمه اشدری مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین با بیان اینکه تاکنون ۱۹ بیمار در استان مورد عمل پیوند کلیه قرار گرفتند، گفت: متاسفانه به علت هزینه بالا، بیماران زیادی نتوانسته‌اند برای پیوند کلیه اقدم کنند.

اشدری افزود: از ۲۳ تا ۳۰ آبان به عنوان هفته حمایت از بیماران کلیوی نامگذاری شده و انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان در راستای بهبود شرایط این بیماران تمام تلاش خود را در طول این سال‌ها به کار گرفته است.

وی اظهار داشت: این انجمن اولین نهاد خیریه (NGO) با مجوز رسمی از وزارت کشور در استان است که از سال ۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ بیماری کلیوی خدمات ارائه کرده است.

اشدری تصریح کرد: هدف از تأسیس این انجمن صرفاً پیشگیری از بیماری کلیوی و حمایت از بیمارانی بوده که به نوعی مبتلا به عارضه حاد کلیه و به ویژه دیالیز هستند.

این مسوول اضافه کرد: در حال حاضر ۷۵۰ بیمار پیوندی و ۸۵۰ بیمار دیالیزی در استان قزوین داریم که در شرایط کرونا مسائل و مشکلات این افراد نسبت به گذشته افزایش یافت و کمبود دارو و بالا بودن هزینه‌های درمان و به ویژه پیوند موجب کاهش تعداد پیوند کلیه شد.

این مسوول، هزینه پیوند هر کلیه به صورت دولتی را ۸۰ میلیون و آزاد را تا ۲۷۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در گذشته به طور میانگین سالانه ۵۵ پیوند کلیه در استان قزوین داشتیم که این میزان در دو سال شیوع کرونا به کمتر از ۱۶ مورد رسید.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران با توجه به مشکلات اقتصادی در تأمین هزینه‌های خود ناتوان و به کمک خیران نیازمند هستند و حتی در تأمین هزینه‌های معیشت و درمان خود با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

اشدری با اشاره به گرانی دارو‌های بیماران دیالیزی، افزود: هزینه دارو‌های خارجی به صورت آزاد محاسبه شده و در دارو‌های ایرانی نیز تنها ۱۰ درصد هزینه توسط بیمه پرداخت می‌شود.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران کلیوی در میان کودکان هستیم و هم اکنون ۲۲ بیمار کلیوی زیر ۱۸ سال در استان داریم که این وضعیت باید مورد توجه مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خانواده‌ها قرار گیرد تا برای پیشگیری از شیوع آن اقدامات آگاهی بخشی و درمانی مناسب صورت گیرد.

وی با اشاره به کمبود ۱۰۰ دستگاه دیالیز در استان، ادامه داد: متاسفانه اغلب دستگاه‌های دیالیز در استان فرسوده هستند و برای ارائه خدمات مناسب به بیماران کلیوی باید همه این دستگاه‌ها نوسازی و جدید شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.