غلامحسین حسینی نیا با بیان اینکه تقریبا دو سوم کودکانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگیهای عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژیهای روز و روند پر شتاب آن است، تصمیم گیری و برنامهریزیهای خطی پاسخگوی نیاز مهارت مشاغل آینده نیست و با راهحلهای دیروز مسائل امروز و آینده را نمیتوان حل کرد بلکه باید مسائل آینده را با راهحلهای آینده حل کرد.
معاون وزیر کار با اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، بیان کرد: درست است بر اساس آمارهای منتشر شده که در آینده مشاغلی از بین میرود ولیکن ۷۸ میلیون شغل جایگزین میشود و شغلهای جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغلهای نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزشهای مورد نیاز را ارائه کنیم.
وی شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روباتهای خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیاء را از تکنولوژیهای کلیدی پایههای انقلاب صنعتی چهارم عنوان کرد و افزود: با وجود اینترنت اشیاء تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده ما با بیکارانی روبرو میشویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.
معاون وزیر کار تصریح کرد: فقط سی سال طول کشید تا چندین تکنولوژی به صورت تلفن همراه در جیب ما جای بگیرد، بنابراین نباید از سرعت پیشرفت تکنولوژی عقب بمانیم و با متفاوت دیدن مشاغل در آینده این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
آقای حسینی نیا، با بیان اینکه در دانشگاه ها، برای تعریف دانش بنیانها سه مفهوم، start up آپ ها، skill up و scale up را بنا کرده اند، افزود: اساس استارت آپها برخاسته از دانش و تولید فناوری است ولیکن مفهوم اسکیل آپ، به معنای ارتقاء مهارت مطابقت محصولات و خدمات استارت آپها بر اساس نیازهای بازار میباشد.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه بین start upها و scale upها را با ارائه آموزشهای مهارتی بر اساس نیاز استارت آپها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا میکند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با تأکید بر آماده کردن دانش آموزان برای زندگی در آینده، اذعان کرد: مهارتهای حرفهای هر ۵ سال نیازمند به روز رسانی بر اساس تکنولوژیهای جدید میباشد و سازمان آموزش فنی و حرفهای در کنار مهارتهای سخت، مهارتهای نرم را در نظر گرفته است.
وی با اشاره به کسب موفقیت نخبگان مهارتی امنیت سایبری در مسابقات بین المللی مهارت سال ۲۰۲۲، گفت: سیستمهای خودکار جدید با ترکیب شبکههای سایبری و فیزیکی و همجوشی فن آوریهای مختلف بنای انقلاب صنعتی چهارم میباشد که مهارتهای آن با توجه به مشاغل آینده متأثر از تکنولوژیهای برافکن، باید به صورت فراگیر بین دانش آموزان ارائه شود.
معاون وزیر کار با تأکید بر ارتقاء ارزش ارز ملی بر مدار تکنولوژی، عنوان کرد: در حال حاضر کشور عزیزمان در نقطه عطف مهارت آموزی قرار دارد و نیازمند یک انقلاب در خروجیهای مهارت آموزی با در نظر گرفتن ورود به انقلاب صنعتی چهارم و از بین بردن شکاف ناشی از تکنولوژیهای جدید هستیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به ۱۹ گروه هدف این سازمان، اظهار کرد: سازمان، متولی ارائهی آموزشهای غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی میباشد و ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی، ۵ هزار و چهارصد کارگاه آموزشی و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد از ظرفیتهای این مجموعه میباشد که با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی به فعالیت مشغول میباشد.