معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان گفت: برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری است تمام دستگاه‌ها آمادگی لازم را کسب کنند.

سیدعلی مهاجر گفت: در صورت مشاهده علائم اولیه باید هوشیاری و آمادگی لازم برای مدیریت این بیماری وجود داشته باشد تا بتوانیم اقدام عملیاتی موثر را انجام دهیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان افزود: سهل انگاری و عادی انگاری موجب شیوع این بیماری می‌شود و کنترل آن‌را بسیار سخت خواهد کرد و در نهایت تهدیدی برای صنعت طیور و امنیت غذایی خواهد بود.

مهاجر ادامه داد: اطلاع رسانی و آموزش به موقع با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه ها، پایگاه‌های بسیج و تشکل‌های مردمی، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و دهیاران در کنترل بیماری بسیار موثر خواهد بود.

او افزود: همانگونه که در بحث پرورش میگو با تعامل خوب از بروز مشکل و خسارت پیشگیری کردیم در این زمینه هم می‌توانیم از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.

با شروع فصل پاییز گذر پرندگان مهاجر از آسمان استان آغاز می‌شود و بسیاری از این پرندگان مخزن بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که با انسان مشترک است، هستند.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی است.

ویروس‌های آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ C,B,A هستند و در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری کند و این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند.

کارشناسان دامپزشکی توصیه می‌کنند افرادی که عادت به شکار پرندگان مهاجر و مصرف گوشت آن‌ها دارند باید از شکار این پرندگان خودداری کنند و اگر در جایی تلفات این پرندگان را مشاهده کردند از دست زدن مستقیم به آن‌ها خودداری کنند و افرادی که اقدام به شکار و یا خرید و فروش پرندگان مهاجر کرده اند اگر با علائمی نظیر تب، سر درد و درد‌های عضلانی مواجه شدند، حتما به مراکز درمانی مراجعه و موضوع را مطرح کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.