نرخ تورم سالانه آبان ١٤٠١، برای خانوار‌های کشور به ٤٤,٠ درصد رسیده که نسبت به  ماه قبل، ١.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٤٠١، به عدد ٤٨,١ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٨.١ درصد بیشتر از آبان ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.
نرخ تورم نقطه‌ای آبان ١٤٠١، در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با کاهش ٣.٠ واحد درصدی به ٦٧.٧ درصد رسیده و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤٧,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٥٢.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است.
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصدتغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است . نرخ تورم ماهانه آبان ١٤٠١، به ٢,١ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٣ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری و روستایی ٢,١ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل برای خانوار‌های شهری ١.١ واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٤٠١ برای خانوار‌های کشور به ٤٤,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٤٣,٣ درصد و ٤٧.٤ درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ١.٠ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت­‌ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی و پیاز) است. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
هم­چنین در ماه جاری، گروه «روغن­‌ها و چربی­‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته­ است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ١٤٠١ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١,٧ درصد برای دهک دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
انشاالله اگر تولید تو کشور احیا بشه اقتصاد درست میشه
فقط باید تولید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
دولت جناب رئیسی ماشالله رکورد دار همه چیز شدن !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
به امید خدا و کمک و فعالیت شدید مسئولین : تا 3 و یا 4 سال آینده قشر متوسط و کم درآمد ایران گرسنه تر از کشورهای قطحی زده آفریقا مثله سودان و سومالی خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
دولت بی تدبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
سود بانکی 15 درصد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ساده
۰۷:۴۲ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
این آمار تورم رو که اعلام کردید به نظر من درست نیست. شنبه همین هفته قیمت سمند صفر 317 میلیون بود و یک روز بعد( یک شنبه) قیمت سمند با 52 میلیون افزایش به رقم369 میلیون تومان رسید. یعنی ظرف مدت یک روز 52 میلیون تومان یک خودروی تولید داخل گرون شد.
خاطرتون هست قیمت روغن در اردیبهشت ماه امسال سه برابر شد... پس نرخ تورم نقطه ای نسبت به سال قبل خیلی بیشتر از48 درصد هست.
بنده با حقوق قانون کار و خانه اجاره و یک فرزند در پرداخت اجاره و تهیه شیر خشک و پوشک بچه مشکل دارم چه به برسه خورد و خوراک و هزینه های ضروری دیگر...
اگر اعتراض کنیم بهمون میگن اغتشاشگر و فریب خورده غرب و جاسوس و اوباش و ...
با این فرمون پیش بریم کشور دچار فروپاشی اجتماعی میشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
دستتون درد نکنه:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
دشمنان داخلی و خارجی همین رو می‌خواستند . اغتشاشات هم برای همین بود ولی غلط کردند تمام هزینه‌هایی که روی دست مردم گذاشتند رو ازشون میگیریم . ما ایستاده‌ایم تا چشم اونایی که نمی‌خوان موفقیت و پیشرفت ایران را ببینند دربیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
یادم نمیاد کی مرغ گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
یا اسلا در کف بازار عمده و خرده فروشی بدم نگذاشتید یا کذب میفرمایید تورم از سیصد تا هزار درصد رو همه کالاها بالاتر هست اصلا نمیشه هیچی خرید کرد خرده فروشها و سوپرها و فروشگاه های زنجیره ای حتی از قیمت مصرف کننده که رو کالاها درج شده وقتی خرید میکنی و قیمت ها رو‌ حساب میکنی هر قلم از پنج تا ‌‌صدهزار تومان اشافه دریافت میکنند مخصوصا پوشاک و اقلام پرو تئینی مثل گوشت و مرغ یا کم‌ فروشی در وزن مینمایند پول یک کیلو میگیره ولی هشتصد گرم تحویل میدهند واقعا هرکی هرکی شده اعتراضم کنی دیگه بهت کالا نمیفروشند فاتح مع الصلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
فقط این ژاپنی که ۳ درصد تورم دارن افسردگی می‌گیرن.
ما تورم نداریم؛ ما خود تورمیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
چه عجب اینو راست نوشتید افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
ننگ برمسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
همه اش دروغ ه. تورم توی این کشور بیش از ۴۰۰ درصد هست و مردم دیگه این جور دروغ ها رو باور نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۴۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
از اون روزی که این دولت سیزدهم اومدن روی کار اوضاع معیشت مردم داره روزبروز بهتر میشه // علی الخصوص پا برهنه ها و محرومان
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۲۰:۳۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
دولت خود عامل خیلی از تورم ها و گرانی ها هست. باید مسئولین بفهمند رعایت مردم نکنند مردم هم رعایت حالشان را نخواهند کرد. باید بدانند گرانی باعث نارضایتی توده مردم هست و این دقیقا خواست دشمن است که مردم با این وضع ناراضی شوند. دولتمردان باید به عوض این که مردم را تحت فشار قرار دهند باید خودشان تحت فشار باشند. باید هر گشایشی که دم از آن میزنند در زندگی مردم نمود پیدا کند. مردم عموما در این چند وقت دولت جدید فقط رویای بهبودی دیده اند و در عمل فشار اقتصادی دیده اند. باید از مسئولین بی تجربه در اوضاع کنونی استفاده نشود. امور مملکت با فشار حل نمی شود باید تدبیر داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
آقای رئیس جمهور بهتر برای هئیت دولت فشلتون کاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
الحمدلله وضعیت مطلوب و صعودی هست.علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۱
تو این شرایط وانفسای جهانی مهار تورم و کم کردنش کار بزرگیه، ان شاء الله با شدت بیشتر کم بشه و مردم پوزه دشمن رو به خاک میمالن
آخرین اخبار