رییس بنیاد نخبگان استان همدان از فعالیت بیش از یکصد شرکت دانش بنیان در این استان خبر داد.

«موسی اعظمی» در همايش تجلیل از استعدادهای برتر و آینده سازان استان همدان در سالن اجتماعات دانشگاه ملایر گفت: اجتماعات نخبگان یکی از ماموریت های بنیاد است و برای دو گروه اساتید و سرآمدان، دانشجویان و دانش آموزان برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه امسال با برنامه ریزی و تنوع بیشتر این همایش در بخش دانش آموزی و دانشجویی را در دانشگاه ملایر برگزار کردیم، گفت: همایش اساتید و سرآمدان نیز دریکی از دانشگاه‌های شهر همدان برگزار خواهد شد.

رییس بنیاد نخبگان استان همدان هدف از برگزاری این همایش را معرفی بنیاد نخبگان به دانشگاه، تجلیل و تکریم نخبگان و دانشجویان برتر و انجام کار فرهنگی با تجلیل از نخبه شهید استان شهید احمد رضا احدی دانست.

اعظمی با بیان اینکه استان همدان از استان‌های پیشرو در جامعه نخبگان، دانش آموزی، دانشجویی و اساتید و فرهیختگان است، گفت: در کشور آمار قابل توجهي از نخبگان داریم و به دلیل شرایط خاصی که سیاست‌های بنیاد دارد آمار و ارقام را نمی‌توان اعلام کرد اما به دنبال جمع آوری اطلاعات نخبگان قدیمی هستیم که بیش از هزار نخبه از گذشته داریم.

او با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان گفت: یک بخش این شرکت‌ها در دانشگاه‌ها ، بخش دیگر در دستگاه‌های اجرایی و بخشی در پارک‌های علمی و فناوری است که تا سال گذشته ما ۶۰ شرکت دانش بنیان در استان داشتیم که در حوزه‌های فناوری، کشاورزی و صنعتی فعال بودند.

رییس بنیاد نخبگان استان همدان گفت: با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری، مدیریت ارشد استان تلاش ویژه داشته که این شرکت‌ها را ارتقاء بدهد و شواهد نشان می‌دهد که حود ۴۰ شرکت افزایش داشتیم و عدد دو برابر را ما شاهد بودیم.

اعظمی گفت: در همايش سالیانه اجتماع نخبگانی دو روزه در تهران در مهر ماه که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور شخصا در این جلسات حضور پیدا کردند رئیس جمهور تاکید ویژه را در حوزه‌های مختلف برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و دادن تسهیلات و خدمات به این قشر داشت و در حوزه عملی به دستگاه‌های اجرایی دستور جذب یک هزارنفر از نخبگان را دادند که دنبال می‌شود.

او گفت: بر این اساس طبق دستورالعمل نیز با ابلاغی که از سوی کشور به استانداری‌ها ابلاغ شده که از این ظرفیت استفاده شود.

رییس بنیاد نخبگان استان همدان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی امسال خود بر حمایت از نخبگان، گفت: ایشان بر سه محور تاکید داشتند که اصل بر حمایت از نخبگان صورت گیرد و ویژگی ظرفیت نخبگان باید قدر دانسته شود و انتظاری که از نخبگان می رود این که نخبگان علم خود را برای توسعه جامعه قرار دهند و انتظارات نخبگان از جامعه نیز برآورده شود.

اعظمی گفت: طبق فرمایشات رهبری دستگاه‌های اجرایی باید نهایت همکاری را با نخبگان داشته باشند تا فرار مغزها و خروج نخبگان از کشور را شاهد نباشیم.

او با بیان اینکه استان‌ها به صورت جداگانه امسال نخبگان را برای همایش سالانه دعوت نکردند و بنیاد بر اساس شاخص‌های که داشت افراد خاص و ویژه را معرفی کرد، گفت: تعدادی از مدعوین نیز از استان همدان بودند، برای پیشرفت و توسعه پیوند این دو به یکدیگر است و اگر این اتفاق نیفتد علم بدون استفاده می‌شود و بخش اجرایی نیز بدون علم ناتوان است.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان با بیان اینکه امروز بخش اجرا و دانشگاه هر دو از دولت ارتزاق می‌کنند و این ارتزاق باعث شده که اعلام نیازی نداشته باشند و نیازها از سفره دولت صورت می‌گیرد، گفت: باید تلاش شود این دو به هم اعلام نیاز کنند.

اعظمی گفت: یکی از برنامه‌های مصوب ما که هم به صورت سند ملی از کشور ابلاغ شده همین بخش است و امیدواریم با حضور نخبگان بتوانم استانی توسعه یافته در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، جامعه علمی ما نباید دچار ناامیدی شود و این بزرگترین آسیب است و دشمن هم این را می‌خواهد.

حجت الاسلام محمدباقر برقراری، امام جمعه ملایر نیز با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم همیشه تاکید کرده است که شما بهترین امت من هستید و من شما را از نظر هوش استعداد و قابلیت و توانمندی برتر خلق کرده‌ام، افزود: طبق فرمایش قرآن خداوند فرموده شما نه تنها برتر هستید بلکه نباید سست شوید اگر باور داشته باشید.

او با بیان اینکه پیشرفت‌های امروز کشور از برکت تلاش و وجود نخبگان است، گفت: از سرناچاری و منفعت هرگز دشمن را دعوت به سازش نکنید چرا که قطعا خداوند با شما است و شهید تهرانی مقدم با توکل به خدا موفق به ساخت موشک شد و با توسل به اولیای خدا تبدیل به پدر موشکی ایران شدند. اعمال شما را خداوند می بیند و بدون نتیجه نمی‌گذارد و اجازه ندهید زحمات علمی کسانی که شهید شده اند روی زمین بماند.

امام جمعه ملایر با بیان اینکه هرچیزی آفتی دارد و آفت مجموعه نخبگان این است که دچار ناامیدی شوند، گفت: شخصیت‌های بزرگ نشان دادند که جای ناامیدی نیست شخصیت‌هایی مانند شهید احدی و ما این را در وجودش دیدیم که نباید نا امید شد.

حجت الاسلام برقراری با بیان اینکه دشمنان هرگز به نفع ملت ما قدمی بر نداشته‌اند، گفت: دشمنان سراب را آب معرفی می‌کنند و باید بدانیم خداوند عزت را با تمام وجود و ابزار به ما داده است. جامعه علمی ما نباید دچار ناامیدی شود و این بزرگترین آسیب است و دشمن هم این را می خواهد.

او با بیان اینکه طرح‌هایی مانند طرح شهید مقدم که حامی بنیادهای علمی و پژوهشی از دستاوردهای این انقلاب است و نخبگان بدانند این نظام حامبی نخبگان و جلمعه علمی کشور است، افزود: این نظام می تواند امیدواری را برای نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به همراه داشته باشد.
امام جمعه ملایر با بیان اینکه هر نخبه خودش یک دانش بنیان است، گفت: امروز دشمن نخبگان ما را مورد هدف قرار داده چرا که از وجود نخبگان نگران است و ما باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

حجت الاسلام برقراری  با بیان اینکه مسئولان ما باید موانع و مشکلات را از سد راه نخبگان بردارند، گفت: نخبگان سرمایه‌های علمی کشور ما هستند و اساتید دانشگاه نیز باید این امید و توان را به نخبگان و یک تعصب و غیرت ملی را در روح و روان جوانان نخبه ایجاد کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.